Hej!
Ber om ursäkt för att det här inlägget kanske blir lite “trubbigt” men jag vet inte riktigt exakt vad jag tänker. (Vilket är det jag försöker reda ut här)
Jag är som många andra en indexkramare, men har valt att öka förväntad avkastning genom att relativt försiktigt belåna mina innehav (belåning till 20% av värdet)
Mina tankar har (iaf tidigare) varit att inflationsjusterat så är den genomsnittliga avkastningen ca 7% per år och jag har då varit villig att belåna ca 20% av portföljen (för att klara rejäla nedångar) till en ränta på upp till ca 3,5% efter ränteavdrag.
Dvs om min “förväntade” avkastning är mer än 3,5% (7% - kostnaden för lånet) så tycker jag att det är värt risken med lånet, men jag vill inte låna för att “förväntat” tjäna 1% dvs inte låna till 6% ränta för att investera i fonder jag tror kommer ge 7%, då känns det inte värt den större risken jag tar med min belåning.
Såhär långt känns allt logiskt i min bok så länge det är låginflation och lågräntetider.
MEN
Nu när vi har högre inflation och högre räntor så borde jag ju komma till en ränta där det förväntade värdet mellan räntan på mitt lån och avkastningen på mina fonder är för liten och jag borde kliva av mina lån.
Undrar dock om jag har gjort en tankevurpa? För om den riskfria räntan har gått upp, så kanske den förväntade (nominella?) avkastningen på fonder går upp i samma veva?
Dvs om den riskfria räntan är 5% så kanske börsen som helhet snarare avkastar 12% (7% högre) för annars så skulle det väl vara ett sätt att time:a marknaden? (Ha aktier när räntorna är låga och ha räntor när räntorna är höga “eftersom man ändå inte tjänar så mycket mer på aktierna då”)
Är det så att den riskfria räntan ligger ungefär på inflationen och att skillnaden mellan räntor och fonder alltid är sådär en 5% över tid? oavsett om det är låga räntor och då “låga” avkastnignar på aktier eller högra räntor och ännu högre avkastning på aktier?
Borde jag istället tänka att det är rimligt även i dyrare tider att ha lån med högre ränta så länge de lånen ligger ungefär på den riskfria räntan? (Eller bara är lite dyrare) Eftersom jag i den här tiden kan förvänta mig högre (nominell) avkastning på mina aktier eftersom det är inflation som drivit upp de räntor vi har?
Sen blir det ju så klart ännu lurigare i att mina lån har räntor som är baserade på den svenska inflationen, men mina investeringar kan vara globala så det blir kanske en missmatch där.
Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut mina tankar!