Belåning för att köpa aktier

Det pratas en del om buffert, vilket jag välkomnar. Desto mindre pratas det om belåning.

Aktiespararna säger att man ska vara försiktig med belåning. Men vad är rimligt att belåna, dvs hur många procent av innehavet?

Hur fungerar det rent praktiskt? Kan man flytta ett isk till annan bank om man tagit ett lån?

Förklara gärna så att en nybörjare förstår

Hej min namne, typ :raising_hands:

Har du pengarna på Avanza så har olika aktier olika nivåer av möjlig belåning. Ju mer du lånar i förhållande till din portfölj desto högre ränta. Sedvanlig kreditprövning. Om ditt innehav sjunker för mycket blir det tvångsförsäljning. Minns inte hur ofta räntan ska betalas, förmodligen månadsvis.

Du får mer pengar att investera till en kostnad och så klart högre risk.

Min personliga rekommendation är att avstå från belåning.

1 gillning

Med hypotekslånshävstång har jag köpt och avbetalat tre lägenheter under 19 år och förstår verkligen inte varför man inte skulle använda värdepapperskreditshävstång på liknande sätt för att öka avkastningen. En rimlig hävstång är ett utmärkt verktyg för disciplinerade investerare, oavsett om det gäller bostäder eller aktier.

1 gillning

Håller med helt, särskilt om man betalar statlig skatt och har mycket pengar på ISK så gör skatteavdraget det ännu mer lönsamt så man slipper få restskatt. Håller man sig till Bluechipaktier osv är belåning upp till 30-40 % en no brainer.

Håller mig på Nordnets lägsta räntenivå med lekhinken. Det är en kontokredit inte ett lån.

Är det avdragsgillt i deklarationen även för lån med aktier som säkerhet?

Japp, väldigt bra.

Är du ny på börsen och bara varit med ett par år, rekommenderar jag inte dig att använda belåning.

Har du varit med på börsen ett tag och känt på lite rejälare nedgångar och landat i en lite tryggare portfölj kan man absolut belåna sin portfölj en 10-15% om man vill öka sina risker/chanser.

Du gör det smidigast via avanza

De som har hög sparkvot och kan investera 10 000-15 000 i månaden bör belåna sin portfölj.

Det är väldigt få scenarion om ens något där man blir överbelånad. Skulle börsen falla 50 % och man är belånad till 30 % skulle man ändå inte bli överbelånad och fortsätter man månadsspara och köpa fonder varje månad kommer man efter ett sådant fall vara betydligt rikare efter återhämtningen

Om du har ett värdepapper med ett belåningsvärde på 70 % och belånar innehavet till 35 % så kan ditt innehav halveras i värde innan du blir överbelånad.

vid 20 % belåning krävs en nedgång på 70% innan du blir överbelånad.

Exempel:

Portföljvärde 1 500 000

belåning 30 %

Månadssparande 15 000 fonder

Nedgången på 50 % sker under 14 månader.

portföljvärde ca 850 000 efter nedgången och en belåning på 52 %

Uppenbart en riskfri (men orolig) tillvaro och du kommer vara rikare än du var innan om fem år samt sprungit om de som inte belånat till portfölj.

Är du under 40 år så belåna dig maximalt men undvik överbelåning.

Jag kör 9% konstant belåning hos Avanza i global indexfond. Har i dagsläget hög sparkvot och ökade belåningen litegrann efter att börsen gick ner 2025, började amortera av lånet när börsen återhämtade sig.