Efter att ha lagt in 250000kr i ränta på ränta snurran så kom jag fram till att man tjänar 142000 på en 10 års period. Efter skatt och ränta är betald förstås. Detta med en belåningsgrad på under 10%. Vilket ger den förmånliga räntan 1,49%
Är det någon som vet några nackdelar med att använda belåning + indexfond?
Några saker att tänka på:
- Det höjer risken då den ökar variabiliteten av utfallen man får, man är inte garanterad positiv avkastning ens på 10 års sikt.
- Räntan och förutsättningar för lånet kan ändras med kort varsel.
- Man kommer säkerligen ha flera perioder då man går över gränsen till både nästa intervall på upp till 25%, men även kanske upp till 50% i en börskrasch. Så man bör ha en plan för hur man hanterar det.
En bok som hår in i ämnet är Jeremy Siegels Stocks for the long run. Har inte läst den men har för mig att en viss mängd belåning var optimalt. Typ 15-25%?
Om du har 100k i en indexfond med 80% belåningsgrad så kan du låna 10% av 80k. Alltså 8% hävstång. Så det är mindre än 10% till och med.
Just keep buying boken eller till och med poddarna från RT kan rekommenderas för att du ska ta ett beslut. Tänk på ålder, humankapital, äger du ett hus, osv.
Jag tror du blandar ihop belåningsgrad (så som Avanza beräknar det m.a.p. ränterabatt) och belåningsvärde. Belåningsvärdet bestämmer hur mycket maximalt du kan låna i förhållande till värdet på dina innehav för att köpa tillgångar i saker utan belåningsvärde. Men belåningsgraden (som bestämmer räntan) är fortfarande lånets storlek i förhållande till hela värdet på dina innehav med belåningsvärde.
Säg att du har 100k i en indexfond med belåningsvärde på 80%. Då kan du låna upp till 80k och investera dessa i en aktie utan belåningsvärde. Detta skulle då ge dig en belåningsgrad på 80% (80/100) och Avanzas ordinarie högsta ränta. För att få den mest förmånliga räntan kan du låna max 10k för att investera i aktier utan belåningsvärde (vilket ger belåningsgrad på max 10%).
Om man investerar enbart i fonder (som alla har belåningsvärde just nu iaf) så blir det lite mer komplicerat. Med 100k att investera så kan du låna upp till 11k (11.111… för att vara exakt) och fortfarande stanna på lägsta räntenivån då din belåningsgrad är ungefär 11 / (100+11) = 10%.
Ja klart de nya andelarna du köper har också ett belåningsvärde som du kan låna på nytt. Bra poäng. Skulle ändå hålla mig till det mindre beloppet så att man hr lite säkerhetsmarginal till nästa räntenivå samt fortsätta trycka in nya pengar/fondandelar varje månad.
Jag håller med om att man bör ha lite marginaler, speciellt om man vill undvika att enkelt trilla över på högre ränta bara på grund av vanliga marknadsrörelser. Men jag vill igen belysa att det var inte endast köp av nya andelar med belåningsvärde som var poängen. Det var alltså även att det är inte belåningsvärdet som man beräknar belåningsgraden på utan på det totala värdet av alla värdepapper med belåningsvärde. Därför kommer man fram till att man kan låna upp till 10% av 100k om man endast köper värdepapper utan belåningsvärde (och inte 10% av 80k som i ditt exempel), och upp till cirka 11% om man köper värdepapper med belåningsvärde.
Jag brukar jobba med 5-7% belåning på min breda portfölj, då jag över tid räknar med en snittavkastning på mångdubbelt över krediträntan (f n netto nära 1%).
Då finns dessutom marginaler för breda börsnedgångar eller att justera efter förändringar i ränta eller belåningsvärde.