Globalfonder 10% belåning till 1% ränta

Hej.

Finns det någon som kan räkna på förväntad avkastning om portföljen är investerad i global indexfond och belånad till 10% med 1% ränta?

Antag att du får 7% avkastning per år i snitt. Belåningen ger dig då (7-1)%*10% = 0,6% extra. Totalt 7,6%.

Mellan raderna läser jag att du tänkt låna på typ Avanza. Tänk på att du behöver ta hänsyn till börsens svängningar och inte riktigt kan låna 10 % om du tänkt lägga dig på den räntenivån. Det behövs marginaler.

Valutan kan ju lätt äta upp avkastningen. Precis som den gett medvind i många år kan vinden vända. Riksbanken har en ny hök vid rodret.

Du har glömt räkna med ränteavdraget på 30% :slight_smile:
Den faktiska räntan är 0.7%, inte 1%.

Räknar man med ränteavdraget bör man räkna med skatten på avkastningen med.

4 gillningar

Avkastar 100% aktier x% per år, kommer 110% aktieexponering avkasta x*1,1% per år.
Ex. 100% aktier avkastar 7% och 110% (d.v.s 10% belåning) avkastar 7,7%.

Sen skall du såklart betala ränta på dessa pengar. Eftersom din ränta är 1% på 10% av portföljen, blir din totala förväntade avkastning: 7 * 1,1-(1 * 0,1) = 7,6%

Som @Esko nämnt bör du även räkna med ränteavdraget som avkastning om du har nytta av det.
Om vi antar att du inte överstiger ränteutgifter på 100,000kr så att ditt totala ränteavdrag är 30%, blir din totala avkastning istället: 7 * 1,1-(1 * 0,7 * 0,1) = 7,63%

Nu låter detta kanske inte som något imponerande, men ponera om du skulle hålla en portfölj i 25 år till pension/FIRE.
Avkastning utan belåning: 1,07^25 = 5,427
Avkastning med belåning: 1,0763^25 = 6,285

6,285/5,427 = 1,16. Din slutsumma förväntas vara 16% (!) större.

Vi kan även räkna ut hur många år MINDRE det skulle krävas att uppnå samma summa med belåning, jämfört med utan belåning med en 25 årig sparhorisont.
1,0763^x=5,427. Lös för x → x= 23

Med andra ord, kan man spara 2 år! Vilket jag tycker är en mycket bra vinst med tanke på arbetet som krävs:)

Notera dock! Nätmäklarna brukar höja ens räntenivå på HELA SUMMAN (man lånat) så fort man passerar ett “trappsteg”. T.ex. är du belånad på Avanza med 11%, betalar du nästa räntenivå på hela summan som du lånat. Tänk dessutom på att villkoren för lånen kan ändras utan större förvarning.

Mvh

9 gillningar

Bara nyfiken - hur mycket av de 10% skulle du nyttja?

Jag lånar för närvarande ca 90 % av de 10 % som är tillgängliga på Avanza. Men då har jag en mindre del av mitt sparande på Avanza, och det är inte bara aktiefonder på kontona.

Hur mycket belåning man max bör utnyttja hänger ihop med hur hur mycket man sparar varje månad och hur stort kapital man har. När man kommit ett bit på vägen med sitt sparande kan man råka ut för I-landsproblemet att månadssparandet inte längre räcker till för att hålla portföljen i balans med nyinsättningar eller täcka upp för svängningarna i belåningsutrymmet, så då får man tänka till en gång extra.

Tack för ditt svar. En ytterligare anledning jag kom på var tex ETF/ETC som ju kräver en viss minsta investering i taget för att inte allt ska gå till avgifter :wink: