Hej. Jag har ett privat pensionssparande på Avanza på ca 500 000 investerat i Avanza Global. Jag planerar att gå i pension om 20 år och funderar på en hävstång på 25% genom portföljbelåning på Avanza. För närvarande skulle räntan på belåningen vara 2,49% men den här räntan är rörlig vilket oroar lite. Logiskt sätt på 20 år borde det bara vara att tuta och köra, eller? Uträkningar jag gjort med ChatGPT visar också att det blir en väsentlig skillnad med hävstång med mina siffror. Ska jag göra det? Har du hävstäng på ditt sparande? Har jag missat nåt?
Jag har ett bolån som jag valt att inte lösa ut så jag arbetar med belåning på det sättet, att låna ytterligare med kreditlina hos Avanza har jag övervägt men det känns lite för riskfyllt för min smak trots att jag har många (30+) år kvar till pension om jag ska gå i pension vid min riktålder.
Självklart har jag hävstång men har aldrig varit så högt uppe som 25% utan brukar ligga på runt 10%. Om börsen går ned 50% kommer din belåningsgrad dubblas. Är du bekväm med det?
Ingen större skillnad. Har global index gått åt helvete om 20 år kommer det inte ha spelat roll om du hade 100% global index, 10% hävstång eller 20%. Då är vi alla körda. Men vi tror ju inte på det, ingenting tyder på det. Så egentligen är en hävstång på upp mot 30-40% på ett långsiktigt sparande på 10+ år öppet mål.
Jag pratar in om jordens undergång utan om en större nedgång som inte alls är omöjlig och nej, det kommer inte gå åt helvete för alla. De som inte har någon belåning kan nog med lite is i magen rida ut stormen, medan det blir betydligt tuffare för den/de som har 50-60-80% efter fallet. Du skriver att ingenting tyder på att det kommer en nedgång på 50% de närmaste 20 åren? Tror du på fullaste allvar att du idag kan avgöra detta?
Det är en svår regel att följa när vi så ofta (som alltid) är på eller väldigt nära ATH.
Personligen så tycker jag det är rimligt att först hitta rätt risknivå i sitt bolån (beroende på ens inkomst, buffert, osv) och lägga överskottet på börsen, sen köra ca 10% portföljbelåning. Bolånet kommer ingen kräva in av dig om börsen kraschar, och med 10% belåning så är risken för margin calls mycket låg.