Frågor angående portföljbelåning hos Nordnet

Hej,

Kan man belåna en portfölj med endast en globalfond hos Nordnet? Om inte, kan man ha tre globalfonder som följer samma index och belåna dessa?

En ränta på 1,09 till 40% belåning är ju ganska lockande.

Uppfyller du de här kraven kan du få 1,09% effektiv ränta.

• En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 60 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 40 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.
1 gillning

Tror att en enskild fond inte får utgöra mer än 60% av portföljen för att få bra villkor på lånet. Så du får nog dela upp i flera olika globalfonder.

Edit - tvåa på bollen

1 gillning

Men det är ju inte klokt.

Hittar ju inga andra fonder än SPP global som följer ACWI :confused:

Kan du inte ha separata MSCI World och emerging market fonder?

Annars följer Handelsbanken Global Index Crit ett annat index, men har lika mycket % tillväxtmarknad som MSCI ACWI.

Kanske skapa en egen all-country portfölj?

13% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
47% Länsförsäkringar global indexnära
40% Swedbank Robur Access global

Blir typ samma som Spp aktiefond global fast med tre fonder.

Absolut, så kan man såklart göra men vill ha det simpelt och enkelt.
Jag får fundera på hur jag ska göra. Nu vet jag i alla fall hur det ligger till.

Tanken är ju att ligga runt 20% belåning normalt och kanske lite högre emellanåt. Det är kanske bättre att bara köra på Avanza och ta lite högre ränta kortare perioder för visst kan man belåna en enstaka fond till superränta hos Avanza?

Man måste också ansöka om Portföljbelåning Plus för att få den räntan. Tanken med detta är att få bättre ränta om man har lägre risk i portföljen.

Belåningsgraden varierar för olika fonder men de globalfonder jag tittade på hade max belåningsgrad på 85%.

Känner någon till om man kan ha portföljbelåning på ett nytt separat konto utan att det påverkar mitt månadsparande på mitt nuvarande konto?

alltså konto 1. som jag månadssparar som förut.
konto 2. som jag har 2 fonder som jag har tagit portföljbelåning på och betalar av endast räntan

Man ansöker per konto på Nordnet. På Avanza är det lite annorlunda, där kan man fördela limiten för belåning mellan flera olika ISK, man kan justera detta själv men det är lite krångligt tycker jag. Man kan bara belåna på innehav inom samma depå, dvs inte köpa fonder på depå 1 mot belånade innehav i depå 2.

1 gillning

Belåningsgraden brukar också öka ca 5% om man har en “bra” portfölj på nordnet (gratis). Så 90% på tex LF Global (om den inte är mer än 60% av portföljen). Kom dock ihåg att ha god marginal ifall börsen skulle krascha så de inte tvångsförsäljer dina fonder