Hur funkar det? Ganska svårläst, klickar jag på en av mina ISK ser det ut som 0.89% ränta upp till 20%, 1.97% upp till 25% och sen 6.89% lite oklart hur högt.
Nej, jag är inte i närheten av sugen på belåning för tillfället.
Hur funkar det? Ganska svårläst, klickar jag på en av mina ISK ser det ut som 0.89% ränta upp till 20%, 1.97% upp till 25% och sen 6.89% lite oklart hur högt.
Nej, jag är inte i närheten av sugen på belåning för tillfället.
Vad är det du inte förstår?
Brukar vara krav på att man har spridit risken ordentligt med ett visst antal värdepapper och man får bara ha en max-% i varje värdepapper. Exakt var gränserna står finns i villkoren.
Du får max ha 20% en aktie eller ETF för att få lägsta räntan. Max 25% för att få näst lägsta. I och med volatiliteten bör man ha fler än så för att inte påverka lånevillkoren (säg 10 hyfsat likaviktade för högsta rabattnivån).
Har du fonder gäller max 60% respektive max 75% i en enskild fond.
Utav ditt samlade belåningsvärde får du max låna 40% till lägsta räntan och 60% till näst lägsta.
Sen höjer Nordnet belåningsgraden på tillgångarna ju mer diversifiering du har. Denna del toppar på max 10%, dvs har max det i en enskild aktier höjer de belåninsgraden med upp till 15%-enheter vilket ger större möjligheter till lån men också större säkerhet.
Skapligt komplicerat och inget man bör ge sig på om man inte orkar sätta sig in i det. Gör man det och belånar måttligt får man lån till väldigt låg ränta.
Ok, inget att pyssla med om man har ett fåtal breda fonder, än mindre etf:er.
Lite lustigt ett dussin skitaktier skulle anses tryggare än globalt index.
Du har nog missuppfattat, fonder räknas som betydligt säkrare än aktier. Du får ha mer pengar i en fond än i aktie
Jag tolkade det som att en fond räknas som tre gånger säkrare. Dvs en portfölj med 100% i en globalfond anses mer riskabel än tio småbolagsaktier?
Men kanske största problemet är att en ETF räknas som en aktie, samt att bedömningen görs per konto (jag har pga gamla synder sparande även på en depå).
(Däremot skulle 50/50 LF/SPP Global på ett konto anses lågrisk om jag förstått rätt)
Ah, då var det jag som missuppfattade.
Stämmer, även en bred fond räknas relativt lågt om man jämför med en aktie, det har du rätt i. Ännu värre för ETF som in de flesta är en UCITS fond. Antar att det finns en viss emittentrisk att ta hänsyn till. Går ju dock att lösa genom tex LF Global, SPP Global eller Swedbank Global i kombo. Komplettera med Nordnet Indexfond Sverige om man vill ha lite Sverige också.
Stämmer också det gäller per konto, samma på Avanza och störande. Borde vara per innehavare
Det är väl om man enbart ser till räntetrappan? Tänker att belåningen i helhet också regleras av skillnader i belåningsgrad, Nordnet erbjuder ca 70-85% för större fonder och ca 0-20% för småbolagsaktier vilket gör att om du har samma belopp i en stor fond eller tio småbolagsaktier så skiljer sig belåningsvärdet och kreditutrymme väsentligt.
Håller med, det är ytterst märkligt att en S&P500 ETF från iShares likställs (sett till brytpunkterna i räntetrappan) med en enskild aktie i samma index. ![]()