Hej Peter. Tack för inflikandet. Denna uppgift kommer väl per automatik till Skatteverket åtminstone när det kommer till innehav i AF på Nordnet och Avanza? Menar du att man själv måste deklarera innehav som man har hos leverantör utanför Sverige trots att inga värdepapper har sålds?
Har ingen erfarenhet av konto utomlands men jag antar att man själv måste fylla i detta i deklarationen
Vilken ETf vill du köpa?![]()
Hej @Dansk - Specifikt funderade jag på antigen Proshares’ eller XTrackers’ 2x hävstang S&P 500 ETF. Denna får dock räknas som extrem hög risk så bara för “lekhinks-portföljen” med en väldigt liten del av mitt totala sparande ![]()
Vill varna kraftigt för denna eftersom risken är hiskeligt hög.
Kolla denna tråd:
Kort sagt, Nordnet handlar “direkt” på t:ex Xetra. På Avanza är det ett extra “lager” i egenskap av mellanhanden Tradegate.
Kan tillägga att det oftast fungerar men personligen har jag varit med om att det inte gick att trycka “Sälj” på en ETF handlat på Xetra trots att börsen var öppen
. Endast en enstaka gång i år men det är tillräcklig anledning för mig att försöka att handla endast på Nordnet när det gäller ETF.
Kort sagt, Nordnet handlar “direkt” på t:ex Xetra. På Avanza är det ett extra “lager” i egenskap av mellanhanden Tradegate.
Det “ryktas” om att Avanza nu bytt leverantör och hämtar direkt från Xetra.
"
Nu byter vi leverantör av marknadsdata för över 1 200 ETF:er (börshandlade fonder). Marknadsdata för ETF:er noterade i Tyskland hämtas numera via Xetra (Deutsche Börse).
"
Hej @JaGu
Tack för info. Det var ju för mig okända, goda, nyheter.
Nu har jag av olika orsakar ett par ETF på Avanza också men de flesta på Nordnet.
Bland annat för att man kan månadsspara där för även mindre delsummar utan courtage (jag har till exempel ZPRV, ZPRX, WTED just på Nordnet av denna anledning).
Korslänk till samma info ni nämner om valutaväxling som Avanza drar på utländska utdelningar men tydligen Nordnet inte gör.Credd till Nordnet:
Nordnet är överlägset bäst. Hade de varit en traditionell bank hade jag haft lönekonto, kort osv hos dem.
Vad är det du stör dig kring courtage och avgifter? Har inte alla svenska nätmäklare det? Och vad är alternativet, ha etferna på utlänsk bank/ nätmäklare och behöva fyllla i deklarationen varje år som man säljer? Nej tack, ISK är för smidigt!