Nordnet AB (publ) – Bokslutskommuniké 2024
“Närmast på agendan står valutakonto på ISK och kapitalförsäkring, mer avancerade ordervillkor, förhandel i USA samt fler aktiemarknader.”
“Närmast på agendan står valutakonto på ISK och kapitalförsäkring, mer avancerade ordervillkor, förhandel i USA samt fler aktiemarknader.”
En bra nyhet att löftet om valutakonton upprepas i bokslutskommunikén.
Men om det kommer upprepas även i Q1-rapporten är det en dålig nyhet. ![]()
Förhoppningsvis någon gång också för ISK och icke-PB där kanske Montrose & Nordnet konkurrerar lite här … men tills dess - det borde redan vara möjligt idag att köpa t.ex. en ETF på Avanza depåkonto med det länkade valutakontot och sedan (efter några dagar, med en liten skattesmäll) flytta den till ISK, eller hur?
Ja det är en variant, att köpa den i AF med valutakonto och flytta in i ISK. När man sedan säljer flyttar man ut den till AF igen om det inte finns valutakonton i ISK då.
Slumpmässigt om du hinner få förlust eller vinst i AF så det kan man bortse ifrån. Förluster kan dras mot skatt i ISK.
@gusten1 Elegant lösning tills valutakonton är på plats för andra kontotyper utöver AF. ![]()
Såg på FAQ sidorna på Avanza och Nordnet att det inte tillåts inte flytt från ISK till AF, är det begränsningar hos dom eller är det regelverket kring ISK som sätter stopp?
Det är väl tvärtom som inte funkar, från AF till ISK?
ISK till AF ska funka.
Finns väl inget i regelverken som stoppar flytt mellan ISK och AF, oavsett riktning. Det skatteverket säger är att det däremot räknas som försäljning när man flyttar in i ISK.
Däremot lär efterfrågan att flytta från ISK till AF vara lägre, det är nog inte så många som har frågat om det.
@bspastikern från AF till ISK är som @gusten1 beskrivit, det blir som en försäljning som triggar skatt innan flytten in till ISK enligt FAQ-sidorna.
För ISK till AF så skriver Avanza;
Det är tyvärr inte möjligt att flytta ut värdepapper från ett ISK till ett Aktie- och fondkonto på grund av kontots regler och villkor.
Och Nordnet listar följande som möjliga flyttar mellan egna;
- Från aktie- och fondkonto till ISK.
- Från aktie- och fondkonto till Aktie- och fondkonto.
- Från ISK till ISK.
- Det är inte möjligt att flytta värdepapper till/från Kapitalförsäkring.
Kan ju vara att efterfrågan på ISK till AF flytt är låg men vore bra att få det tydligt innan man försöker sig på det hela och åker på någon magisk transaktion och skatt. ![]()
Hittade en artikel av ekonomijournalisten Marcus Hernhag som ställt frågan ”flytta aktier från ISK” till Skatteverket;
En kontohavare kan inte ta ut en investeringstillgång från ett investeringssparkonto och föra över den till en egen depå. Istället får hen sälja tillgången när den förvaras på kontot och köpa motsvarande tillgång som sedan placeras i depån.
Verkar inte som det funkar som när man flyttar till ISK utan att blir som en försäljning och jag antar att det sker via den dyra automatiska växlingen för ISK på Avanza och/eller Nordnet. ![]()
Spelar kanske mindre roll eftersom det verkar rätt tydligt att valutakonton kommer till ISK snart. Det kan alltså ändå vara ett alternativ att köpa ETF’er i en AF idag och flytta in till en ISK. När man sedan i en framtid säljer har man förmodligen valutakonton i ISK.
Mina tankar exakt, jag behöver flytta några EUR till ISK detta kvartal, men sedan inom 1-2 år skulle jag förvänta mig att åtminstone en av de billigare nätmäklarna ska erbjuda valutakonto med ISK (och i värsta fall kan jag överföra till Pareto)
Verkligen, får hoppas att det lanseras snart för ISK både hos Avanza och Nordnet. ![]()
Verkar som Nordnet har tänkt sig både ISK och KF medans Avanza bara planerat för KF för Private Banking kunder.
Ett till önskemål är att Avanza åtminstone matchar Nordnet på avgiften för den manuella växling (0,125% resp 0,075%).
Håller tummarna! ![]()
Jag sitter med en ganska stor klumpsumma USD på PayPal. Så jag kan alltså föra över dessa direkt in på Avanza KF och sen köpa Apple-aktier, så länge jag är private banking kund? Isåfall är det dags för mig att fixa det illa kicks
Nej Avanza och Nordnet tillåter bara insättningar i SEK så vitt jag vet. Du måste sedan växla hos dem. Trist att de inte har valutakonton på riktigt som man kan sätta in och ta ut ifrån.
Detta kan man däremot göra hos IBRK som är min favorit nu men de har bara AF.
(Observera att Insättningar går endast att göra från svenska bankonton)
För mig är det rätt värdelöst då jag har utländsk valuta i utländska banker.
Det innebär t.ex. att det inte går från Paypal som det frågades om. Heller inte med Revolut eller utländska kryptobörser.
Men det är just det som är fördelen med Avanza, enligt @bspastikern länkar - till skillnad från Nordnet (och Pareto; måste se om Montrose) tillåter de enligt uppgift insättningar i utländsk valuta från (de flesta) utländska konton.
För Nordnet et al kan Lunar dock fungera …?
Okej det var intressant att Avanza är bättre än Nordnet på denna punkt! Men uttag av andra valutor misstänker jag att de har problem med, åtminstone till banker utomlands.
Från Avanza nu:
Äntligen – billigare och bättre utlandshandel för Private Banking och Pro! Med valutakonto på din kapitalförsäkring slipper du betala växlingsavgift varje gång du handlar utländska värdepapper. Istället väljer du själv när du vill växla, och betalar då 0,125%.
Nu verkar det vara lanserat hos Avanza;
Enbart på KF för Private Banking och Pro kunder med 0,125% i avgift.
Får se om Nordnet lanserat sitt erbjudande inom kort.