Från pressmeddelandet:
“Kapitalförsäkring tillhandahålls av Avanza Pension. Med valutakonto på Kapitalförsäkring avses manuell valutaväxling. Avanza Pension tillåter inte inbetalningar eller utbetalningar i andra valutor än SEK.”
åfan… då är detta irrelevant för mig… försöker hitta något bra sätt att växla dessa till SEK utan att massor försvinner i växelavgift. väldigt svårt
Både Avanza och Nordnet tillåter insättningar i andra valutor, men endast från svenska banker. Så du måste fixa valutakonto hos en svensk bank där pengarna mellanlandar.
Går utmärkt att överföra till Avanza direkt från utländsk bank om man har valutakonto på AF-konto (men inte på KF, verkar det som). Därefter antingen köpa amerikanska aktier och flytta till ISK, eller växla till SEK med 0.125% avgift. Pengarna mellanlandar på Avanzas valutakonto i SEB, så det kan ta någon dag, någon gång har jag fått be Avanza leta upp pengarna, verkar vara manuell hantering.
Då blir direkt tanken att överföra pengarna till ett valutakonto i en AF hos Avanza. Då har man valutan i en svensk bank och kanske kan ta dem vidare till ett valutakonto kopplat till en KF?
Men det kanske ändå inte går att flytta pengarna därifrån till ett valutakonto i en KF hos Avanza eller Nordnet. Det beror lite på vad regelverken säger och hur de har implementerat valutakontot till KF. Det får ju inte finnas vilka tillgångar som helst i en KF enligt statens regelverk vilket kan ställa till det. Frågan är dock hur lösningen ser ut, och exakt vad regelverken säger.
Jag har dock svårt att se något annat än att valutan rent tekniskt finns i en KF om man har ett valutakonto till den. Det borde innebära att utländsk valuta får vara där. Möjligen finns det dock en regel som säger att det inte får sättas in till den, insättningar måste kanske vara i SEK för att kunna beskattas baserat på värdet i SEK. Det känns som en klumpig men trolig förklaring på begränsningen.
Nej, inte hos Avanza. I a f om man ska tro deras pressmeddelande.
Inte direkt till KF nej men däremot till valutakonto kopplat till AF hos Avanza enligt vad som sagts ovan. Efter det finns de hos en svensk bank, Avanza.
Kanske pratar vi förbi varandra, men du kan inte från ditt AF-valutakonto hos Avanza föra över USD till ditt Avanza KF-valutakonto.
Läs vad jag skrev ovan om detta, jag gissade där vad det beror på. Det har dock inte blivit klarlagt av tråden än att det är så.
Ju mer man läser, desto mer inser man vad följande mening från pressmeddelandet innebär:
“Med valutakonto på Kapitalförsäkring avses manuell valutaväxling”
Avanza har inte lanserat något valutakonto på kapitalförsäkring. De har lanserat manuell valutaväxling och kallar det “valutakonto på kapitalförsäkring”.
- Man kan inte sätta in eller ta ut utländsk valuta på kontot
- På det nya “valutakontot” kommer utdelningar i utländsk valuta automatiskt att växlas till SEK.
Det är ju inget annat än ett magplask!
Jag hoppas & tror att Montrose på sikt kommer vara ett bättre alternativ.
Då är det uppenbarligen inget valutakonto alls. Väldigt suspekt detta och berör det jag skrev ovan om hur de har löst detta tekniskt.
Kanske finns alltså inte valutan i en KF ens, de kan ha gjort någon konstruktion som att valutan finna utanför den men när man handlar förs SEK som motsvarar kostnaden i t.ex. EUR in till den. Frågan är då vad som händer när man säljer en ETF i EUR, får man SEK i KF’n då precis som vid en utdelning av utländsk valuta?
Det skulle krävas att regelverken tillåter bättre lösningar, det gör de kanske inte.
Jag använder Pareto med valutakonto och ISK.
Man har ett depåkonto, och till detta konto kan man föra över EUR direkt från en svensk bank. Om man vill göra det från en icke-svensk bank krävs lite mer administration (jag har aldrig testat det själv).
När pengarna väl är i EUR på ditt depåkonto kan du överföra dem internt till ditt ISK och investera i ETF:er, till exempel. Detta har jag testat med WEBN
Har du sett något om hur den interna flytten från EUR depån till ISK blir underlag för schablonintäkten och skatt?
Fast Degiro hade aldrig en riktig ISK-lösning, de backade ju på detta senare eftersom de inte klarade det.
Pareto har väl rätt höga avgifter generellt?
Jag mejlade dem (Pareto) nyligen om detta, och de sa att de inte accepterar överföringar från utländska konton (jag väntar på att få höra hur de motiverar detta för EUR med avseende på SEPA, men det är en annan saga).
Hej, jag har kollat nu.
Jag tolkar det som att man räknar om motsvarande värde till SEK för schablonintäktsberäkningen.
Det stämmer, prislistan finns här: Prislista | Pareto Securities - Pareto Securities
Inte bra för månadssparande.
Men om man investerar större belopp i EUR när man har EUR som valuta tycker jag att det fungerar bra (så slipper man växlingsavgiften)
När jag frågade i september svarade de: “Om insättningen kommer från utlandet kommer det att krävas en del underlag.”
Därför öppnade jag ett EUR-konto i Handelsbanken, och det var ganska enkelt
Yes, eller de har högt mincourtage.
Fördelar:
- Riktigt valutakonto (utdelning kommer i rätt valuta, alla köp/sälj görs i rätt valuta osv)
- Ränta på likvider
Nackdelar:
- Högt minicourtage
- Relativt högt påslag vid växling jämfört med Avanza/Nordnet som vid manuell växling tar 0,125%/0,075% och Montrose som är ner mot 0,05%. Pareto tar 0,20%
- Hög plattformsavgift för fonder. Endast prisvärt vid aktivt förvaltade fonder
- Utanför norden och USA måste man använda Infront Mobile, lite yxigt