Avanza lanserar valutakonton för kapitalförsäking

Jag också och har fortfarande konto där. Där kan man t.o.m. köpa ett antal ETF’er helt utan courtage, suveränt. Dessvärre har de för höga växlingsavgifter för att vara ett alternativ, och bara AF.

Men har Avanza växlingsavgift på utdelningarna när de växlar till SEK? På mina notor finns ingen växlingsavgift redovisad, men den är kanske dold i växlingskursen?

Jepp, den finns där i växlingskursen.

1 gillning

Just det en nackdel till:

• Man kan inte växla exempelvis EUR->USD utan måste ta omvägen via SEK. Då blir det troligen dubbla avgifter.

Detta blir ju bara sämre och sämre…

2 gillningar

Inga nyheter om Nordnet? Sparsam information.

Q1 har passerat. Ännu inget nytt? Innan maj bör vi väl ändå se något. Nästan sommar.

Äntligen! Valutakonto på KF är nu live hos Nordnet – med lägre växlingspåslag (0,075 %) jämfört med Avanza (0,125 %). Någon som testat?

1 gillning

Kontot riktar sig till en aktieintresserad kundgrupp och är från och med idag tillgängligt för våra Private Banking- och Active Trading-kunder.

Ingen är intresserade av aktier utom Private Banking och Active Trading kunder - undrar om de verkligen tror på detta själva eller om det är en bortförklaring för att undvika eventuell ökad administration :grin:

2 gillningar

Det är bara för att minska konkurrens mot montrose för privat banking kunder

Japp, och det verkar vara billigare hos Nordnet om man har 2,5 miljoner i kapital. Men under det är Montrose fortfarande bäst.

Om man över 5 Miljon kapital är inte Montrose billigare då?

Inte med valutakonto, annars jo. (kan dock ändras om Montrose lanserar valutakonto)

Obs - räknade på 500.000 med handel i Tyskland. Kan se annorlunda ut inhemskt. Räkna gärna själv.

Montrose prislista
Nordnet prislista
Nordnet Private Banking

På växling montrose över 5 miljon det är bara 0,05% mot 0,075% för Nordnet (om man behöver byta valuta annars det är billigare att bara ha kvar den andra valuta med valuta konto)

Ja, se där! Där hade jag räknat fel!

1 gillning

Montrose har sagt att de vill också ha valuta konto i närmast tiden…

1 gillning

Väcker liv i den här tråden. Ni som har valutakonto kopplat till er KF hos Avanza, hur fungerar det rent praktiskt? Jag funderar på att ta in lite fler tillgångar som handlas i EUR och det låter lockande att halvera växlingsavgifterna.

Eftersom valutakontot är kopplat till KF:en förstår jag inte riktigt hur det går till? Dyker det upp som ett separat konto som man för över till och från via interna överföringar? …eller dyker det upp som en likvid del i KF:en? Kan man se vilken kurs man får på förhand?

Svarar min egen fråga efter att ha godkänt villkoren. Det är alltså inte ett separat konto utan endast ett tillägg till den likvida delen:

Och vid handel sedan:

2 gillningar