ETF handlad i EUR med lägsta möjliga växlingsavgift? Gäller fortfarande Avanza / Nordnets 0.25%?

Och dåligt att de inte matchar Nordnets valutakonto på ISK. Nu när ränteavdraget på lån med aktier som säkerhet inte får göras om lånet är inom en KF. Så dubbelt med extra avgifter.

2 gillningar

Deras motivering:

Därför valde vi Kapitalförsäkring
Det finns fördelar med just Kapitalförsäkring vid handel med utländska värdepapper som ger utdelning. Här begär Avanza Pension tillbaka den utländska källskatten åt kunderna och betalar ut den året efter. Har man utländska aktier på ett Investeringssparkonto (ISK) däremot behöver man som kund själv begära tillbaka skatten. Kapitalförsäkring är också den schablonbeskattade kontotyp som är möjlig för företag att teckna.

Tror de glömde nämna nackdelarna med utländska värdepapper på KF som inte ger utdelning :upside_down_face:
Sen glömde de också det faktum att valutakonto hade varit extremt fördelaktigt om man är privatkund och inte företag :upside_down_face: :clown_face:

1 gillning

Ju fler vi är som påpekar detta för Avanza desto bättre. Sen är det käckt om de kan känna sig lite utmanade på växelpåslaget också. :slight_smile:

1 gillning

Eller ännu bättre, byter bank.

2 gillningar

Jag fick en uppdatering av Avanza i förra veckan. Valutakonto på ISK ligger i pipelinen.

1 gillning

Vad var den exakta formuleringen i utskicket?

Jag pratade med dem i telefon och tog upp frågan som så många gånger innan och fick svaret “det ligger på utvecklarnas bord, det kommer men inte före årsskiftet” (föga förvånande då det var i måndags förra veckan).

Men det lät klart som att det ligger närmare till nu är tidigare gånger jag tagit upp ämnet.

1 gillning