Årlig avkastning blir skillnad om det rör sig om direktavkastning eller värdeökning. Vid hög direktavkastning slår det över till ISK ganska omgående.
Tack @KallarDorren för ditt inlägg i chatten när du frågat GPT.
Såhär svarar iaf GPT på frågan, Ja, ISK-kalkylatorn på RikaTillsammans tar hänsyn till schablonbeskattning när den jämför ISK/KF med en traditionell aktie- och fonddepå (AF). I en depå beskattas vinsten med 30 % vid försäljning, medan ISK och KF har en schablonskatt baserad på kapitalunderlaget.
Varför blir behållningen högre i AF när orealiserad vinst är mer än 30 %?
- När orealiserad vinst överstiger 30 % av det investerade beloppet, kan det vara mer fördelaktigt att inte flytta till ISK.
- Detta beror på att du skulle behöva realisera vinsten vid flytten, vilket direkt utlöser 30 % skatt på vinsten (9 000 kr i ditt fall).
- ISK har en årlig schablonskatt, vilket gör att det tar tid innan skattefördelen kompenserar för den initiala vinstskatten vid flytt.
Får man välja schablonskatt i depå, t.ex. för Avanza Zero?
Nej, i en traditionell aktie- och fonddepå (AF) beskattas alla vinster vid försäljning med 30 % kapitalskatt. Det går inte att välja schablonskatt i en vanlig depå.
Däremot kan du ha Avanza Zero i ISK eller KF, där schablonskatten tillämpas automatiskt.
Hur påverkar en äldre Allemansfond jämförelsen?
- En äldre Allemansfond i depå kan ha dyrare avgifter (t.ex. 1,42 %) jämfört med en modern indexfond (0,22 %).
- Den höga avgiften äter upp avkastningen över tid, vilket kan göra att en ISK/KF med en billigare fond blir mer lönsam trots schablonskatten.
Exempel på påverkan av avgifter över 10 år (100 000 kr, 7 % avkastning):
- Allemansfond (1,42 % avgift): Ca 164 000 kr
- Billig indexfond (0,22 % avgift): Ca 193 000 kr
Slutsats: Om din fond i AF har hög avgift, blir ISK/KF ofta bättre, även om AF verkar bättre pga. orealiserad vinst.
Om du säljer fonder för 500 000kr och använder schablonmetoden kommer 20% av försäljningsvärdet att räknas som anskaffningsvärde. Det innebär att vinsten blir 400 000kr och skatten blir 30% av det, d v s 120 000kr.
I mina laboreringar så verkar den inte göra det. Man skulle kunna simulera detta genom att ändra " Eventuell orealiserad vinst" och leka med skattenivån i den avancerade tabben, men jag tycker det verkar som att Eventuell orealiserad vinst-reglaget är trasigt och inte gör något.
Jag rekommenderar att inte använda kalkylatorn då den dels saknar någon form av inflationskompensation (viktigt eftersom man får betala vinstskatt på nominella vinster på AF-konto), inte tar hänsyn till schablonbeskattning enligt ovan, och dessutom inte tar hänsyn till de nya skattereglerna med 150 000/300 000 skattefritt på ISK/KF.
Sen undrar jag även vad Jan menar med
Anledningen till att KF ofta blir bäst är att skatten dras den 1 januari nästkommande år, medan ISK-skatten hamnar på det nuvarande året.
Vi rekommenderar således oftast ISK framför KF om det är möjligt.
Jag tror inte det påståendet stämmer. Dels så verkar olika företag betala in KF-skatten olika, t ex säger Nordea att de drar den varje månad medan Avanza drar den kvartalsvis (vilket också kan ställa till det för kalkylatorn, men det känns som överkurs) men min uppfattning är att KF-skatten på så sätt betalas in under innevarande år, dels så betalar man ISK-skatten året efter vilket borde leda till fördel ISK.
Om det är skrivet fel och/eller implementerat fel i kalkylatorn är oklart.
Om det stämmer att KF oftast blir bäst så förstår jag inte heller varför man isf rekommenderar ISK istället för KF.
Tack, prydliga “fakta” från robot chat GPT!
Känns som mina amatörfrågor omvandlats till fakta.
Verkar som schablonbeskattning när det gäller ISK blandas samman med två olika metoder för hur man vinstbeskattar depåkonto/VP.
Kapitalskatten verkar alltid vara 30 %. Vinsten som ska beskattas kan beräknas antingen som den verkliga vinsten eller enligt schablonmetoden dvs 20 % av försäljningsvärdet räknas som anskaffningsvärde.
Jag är fortfarande osäker på om ovanstående beräkningsmetoder gäller både för aktier och fonder som ligger i depå/VP.
Först skulle jag vilja ta reda på hur mycket det blir kvar om jag behåller t ex Allemansfonden i depå 10 år jmf med om jag säljer av och placerar i ISK. Osäker på om RT-kalkylatorn fungerar för det syftet när det existerar obeskattad vinst i depån.
Sedan skulle jag vilja ta reda på vad skillnaden mellan två olika fonder kostar i förvaltningsavgift under 10 år.
Stort tack till alla som hjälpt till att reda i det här!
Hoppas RT-kalkylatorn kan kompletteras med mer info och kanske uppdateras.
Håller med, verkar som att ChatGPT blandar ihop begreppen, med det sagt så är begreppet “schablonbeskattning” inget som används av Skatteverket.
För “beskattning av kapitalinkomster” så skattesatsen 30%.
Sen finns det olika att att beräkna kapitalinkomsten;
- dels som schablonintäkt på innehav i kontoformen ISK (3,62% för inkomståret 2024)
- dels som schablonintäkt på fondandelar i kontoformerna VP-/depå-/aktie- och fondkonto (0,40% för inkomståret 2024)
- slutligen utifrån omkostnadsbelopp vid försäljning i kontoformerna VP-/depå-/aktie- och fondkonto (genom “Genomsnittsmetoden” eller “Schablonmetoden”)
Helt klart lite rörigt! ![]()
För beräkning av “Omkostnadsbelopp” kan du använda “Genomsnittsmetoden” eller “Schablonmetoden” för både aktier och fonder i kontoformerna VP-/depå-/aktie- och fondkonto.
Från Skatteverket under avsnittet “Så beräknar du vinst eller förlust själv”, noteras också;
Observera att din bank eller ditt fondbolag i allmänhet har tagit hänsyn till vilken av nedanstående beräkningsmetoder som är mest fördelaktig för dig redan i kontrolluppgiften.
Tack för alla tips!
(Man kan boka rådgivning hos Swedbank men de gör inga skattesimuleringar när man vill jämföra att flytta sina gamla fonder till ISK med att låta dem ligga kvar i “depån”.
Bankkvinnan hävdar bestämt att det inte är någon skatt på fondkonto om man inte säljer och får isf 30 % vinstskatt som vanligt. Hon känner inte alls till 0,4 % schablonskatt. På årsbeskedet från Swedbank till SV står schablonintäkter: “På fonderna som du äger inom fondkontot betalar du även en årlig schablonskatt, en så kallad fondskatt. Skatten uppgår totalt till 0,12 % av fondandelarnas värde.” (0,004x0,30 = 0,12 %)
För att hitta ett telefonnummer till Swedbank fick jag logga in och leta runt, 0771-221122 kl 7-20 vardagar, sedan efter sedvanlig bankID hamnade jag i knappträsket men fick snabbt svar. Swedbank har tagit bort meddelandefunktionen i internetbanken och telefonummer till lokalkontoren så det kan vara telefonkö och allmänt svårt att komma i kontakt med när inte chatboten funkar.)