Den verkade väldigt bökig men kanske värt att kolla på.
Fiatvaluta som finns på mitt konto. Skulle aldrig vara så barskrapad att jag måste sälja av tillgångar för att betala skatt.
Min arbetsgivare förutsätter att jag är medlem i Statens kyrka, vilket jag inte är. Det ger en del utrymme också.
Det beror självfallet på anledningen till varför jag får restskatt och hur stor den är. Om jag säljer aktier med vinst under året så öronmärker jag 30% direkt. Schablonskatten på ISK är lägre än ränteavdraget så summan av de två genererar inte restskatt för mig.
Vad är huvudorsaken till att du fått restskatt?
Var tvungen att ta av buffert denna gång eftersom det blev så extremt mycket högre skatt att betala tillbaka än tidigare
Därför att det är grundavdraget för den inkomsten
| Fastställd inkomst från | Fastställd inkomst till | Grundavdag |
|---|---|---|
| 0 | 22 200 kronor | Fastställd inkomst |
| 22 300 kronor | 52 400 kronor | 22 300 kronor |
| 52 500 kronor | 52 900 kronor | 22 400 kronor |
| 130 500 kronor | 130 900 kronor | 38 000 kronor |
| 142 900 kronor | 163 500 kronor | 40 500 kronor |
| 163 600 kronor | 164 500 kronor | 40 400 kronor |
| 378 600 kronor | 379 500 kronor | 18 900 kronor |
| 379 600 kronor | 380 500 kronor | 18 800 kronor |
| 413 600 kronor | 15 400 kronor |
Grundavdraget verkar höjas lite för varje år. Så för din lön har du fått rätt grundavdrag 18900 kr.
Du kan se du har jobbskatteavdrag -33370kr. Det är bra att ha arbetsinkomst.
Tack för all hjälp
Nu fördtår jag de lite bättre ![]()
För tillfället är det schablonintäkterna på ISK som ger restskatt.
Hej allihopa!
Jag behöver hjälp med skatt deklaration.
Jag har sparkonto som jag fick 6830 kr ränta.
Banken avdrag direkt 2046 kr skat från dem pengarna.
Hur jag deklarera den? Medan skatteverket fick alla information från banken.
Mvh.murtaza
Kommentar från moderator: Inlägget är ihopslaget från en annan tråd.
Informationen är ju således redan korrekt, så inget för dig att justera eller ändra.
Vet inte vad vi pratar om för belopp men jag hade i ditt fall i första hand betalat restskatten från mitt lönekonto och om pengarna inte räcker så hade jag nallat lite från min buffert.
Hej,
Banken har redan dragit av skatten för dig och skickat in den. Det ser du på din andra bild där det redovisas hur mycket som du fått och hur mycket som betalats i skatt redan.
Så med andra ord behöver du inte göra något då det redan är klart i deklarationen. Det är bara om du ser något fel som bankerna har gjort med din skatt på intjänade räntan som du behöver ändra detta iu deklarationen.
Hej! Tusen tack, jag vet nu. ![]()
![]()
Det är så jag tänkt /kommer att göra i dagsläget. Jag tänkte dock göra en månatlig överföring till mitt skattekonto.
Mysteriet med ränteutgifter på Avanza är nu löst. Det var krediten jag använde på isk-kontot under förra året.
Hade du lyckats belåna innehavet av misstag? (för du skrev ju att du inte hade använt belåning)
Trodde jag betalade tillbaka krediten 2022, men tydligen mindes jag fel. Hade dessutom för mig att jag bara utnyttjade krediten när det tidigare var 0 % ränta upp till 100 000. Om jag inte minns fel.
Deklarationen tillsammans med transaktionshistorik och eventuella meddelanden i din inkorg på Avanza är nog ett bra facit.


