Vad är egentligen ISK? Och varför behövs det för att köpa fonder?

Håller på att ta tag i mer strukturerat sparande och ska köpa fondandelar. Det gäller fond som erbjuds av vår bank. Bred, global, låg avgift, en av dem som rekommenderas för långsiktigt sparande.

Nu kommer en riktig nybörjarfråga. Det krävs ett ISK för detta. Varför? Och vad är det, egentligen? Varför kan jag inte köpa fonder från mitt vanliga konto?

Det är ett specialkonto med en annan beskattningsmodell än ett klassiskt aktie och fond konto.

Det använder sig av schablonskatt, så en % summa dras årligen baserat på hela beloppet. I ett klassiskt konto, så beskattas vinsten.

Du kan köpa aktier och fonder från ett vanligt depå konto, men ISK har många fördelar. Som enklare deklaration och att man slipper betala av en klumpsumma i skatt när pengarna tas ut.

4 gillningar

Tack

Vinsten från fondandelarna jag har köpt, beskattas den då när jag säljer andelarna? Eller beskattas fonderna som köps via ISK som ISK?

ISK beskattas som sagt enligt schablon utifrån beloppet på kontot. Så om dina fondandelar går upp i värde så får du högre schablonskatt nästa år, allt annat lika. Försäljning utlöser ingen skatt och du kan köpa och sälja hur många gånger som helst så länge det sker inom kontot. Insättningar och uttag från kontot däremot påverkar schablonbeloppet/skatten.

Här kan du läsa om hur skatten beräknas: Avanza

4 gillningar

Gissar att det inte handlar om någon jättesumma initialt. Då kan det vara bra att veta att de första 300K på ett ISK inte beskattas alls. Gäller oavsett om det är insättning eller avkastning. Därefter 1%, som tidigare skrivet.

(Detta gäller just nu - eventuellt nya regler efter valet.)

2 gillningar