Jag är nybörjare och läste en DN-artikel publicerad 28/12 som hade som intro:
“Fallande inflation och räntor gynnar sparande i aktier och aktiefonder. Men vilket är det bästa sättet för en småsparare att satsa på aktier, genom en värdepappersdepå eller ett investeringssparkonto? Svaret är beroende av hur man sparar.”
Jag har själv fonder på avanza och försökte bli klok på vad den här artikeln ville förmedla. Vill du förklara skillnad mellan depå och vanligt ISK-konto och hur man ska tänka som privatsparare nu när räntor som statslåneräntan går upp?
Jag har också hört att det just nu är bättre att spara på bankkonto jämfört med i fonder - stämmer det?
Det finns hur mycket förklaringar som helst på de olika depåerna bara en googling bort så där känns det lite bortkastad tid att jag/vi ska förklara ännu mer om du nu inte har en specifik fråga. Annars är det ju så att räntorna inte är på väg upp och precis tvärtom och att spara på sparkonto är bara relevant för buffert och om man har kort sparhorisont. För pengar man tänkt spara länge är det globala aktieindexfonder som gäller, på isk-konto
Ett ISK beskattas årligen med en låg skatt. Ett värdepapperskonto beskattas med en hög skatt, men bara en gång (när du säljer). ISK har varit bättre de senaste tio åren.
Bankkonto vs fond? Bankkontot är riskfritt då du i förväg vet utvecklingen, ca 3-4% i ränta. En fond kan gå både upp och ner. De senaste tio åren har fonder varit mycket bättre än sparkonto.
På lång sikt kan vanlig depå vara bättre för fonder, aktier är lite osäkert då utdelningarna i vanlig depå beskattas, fast det finns visst nån sån skatt på vanliga fonder också, kanske nån kan reda ut det?
Lite nyansering: ISK-skatten är inte så jättelåg längre. Man skattar oavsett om man gått plus eller minus och betalar skatt varje år istället för efter man realiserat vinsten. Bankkonto är inte riskfritt, tvärtom! Det är ganska hög risk att man går back med hänsyn till inflationen och det är inte vet man räntan heller i förväg såvida man inte binder räntan men då är risken ännu högre att man går back.