Det bästa vore väl om du nysparar i en KF. Då löser avanza det åt dig. Angående din fråga om du måste göra någonting själv vet jag inte, men vore intressant att få ett svar
Vanligtvis vill man ha utländska aktier i en KF/AF konto istället för ett ISK konto (vilket är bättre för Svenska aktier).
Min fråga är bara om jag behöver göra något (ex fylla i någon särskild blankett) i min självdeklaration gällande beskattning av den svenska skatten på utdelningarna jag fått 2022. Hanteras källskatten som dras vid utdelningstillfället “automatiskt” i deklarationen av skatteverket så att det blir rätt? Riskera jag att gå miste av någon återbäring om jag inte gör något?
Fördelen med att ha utländska aktier på KF är att det är försäkringsbolaget t ex Avanza pension som sköter återkrav på den källskatt som betalats.
Kf skatten betalas som en avgift och är inget du själv ser i deklarationen då det inte är du som formellt sett är ägare till aktierna på en kf.
För ISK har jag för mig att det sker en automatisk korrigering i deklarationen på upp till 15% dvs vad som vanligtvis dras i form av källskatt. skulle något land dra mer källskatt för t ex en aktie så får du som privatperson själv begära ansöka om att få tillbaka det, dvs mellanskillnaden.
Om du i deklarationen beräknar att hamna på underskott av kapital så kommer avdragen för utländsk källskatt bara att göras upp till summan av 500kr per år för alla dina isk konton
Så för att göra det enkel. Ha inte utländska aktier som ger utdelning och som drar mer källskatt än 15% på isk ha dessa på kf istället.