Källskatt, ISK och KF. Sälja av?

Jag har köpt ett par finska och en tysk aktie för att testa lite till mitt ISK. Men ju mer jag läser om källskatt desto mer orkar jag bara inte. Tänker jag fel, eller är det bästa att sälja skiten bara?

Sälja av måste jag ju ändå om de ska till KF om jag har förstått det rätt, och att hålla på fram och tillbaka med växlingsavgifterna och spreads känns lite för retsamt för att syssla med, plus att man då måste hålla koll på fler konton. Irriterande, för just de aktierna har gått riktigt dåligt, och jag vill hålla dem långsiktigt.

Jag hade sålt och köpt i KF. Meckigt att hålla på att kräva tillbaka skatt själv.

Jag trodde Skatteverket löser detta med källskatt i deklarationen automatiskt året efter numera? Om det som i mitt fall har undertecknats ett utlandsavtal med Amerika tex.?!?

Du får inte avräkning med ett högre belopp än den skatt som det andra landet (källstaten) har rätt att ta ut enligt det aktuella skatteavtalet. Enligt det nordiska skatteavtalet har källstaten t.ex. rätt att ta ut 15 procent i skatt på utdelningar. Om källstaten tagit ut mer i skatt, t.ex. 27 procent, kan maximalt 15 procent avräknas. Den skatt som överstiger 15 procent får du begära tillbaka från källstaten.

Exempelvis Finland, Tyskland och Norge har högre skatt på utdelningar så då får man själv begära tillbaka. Långdragen process med massa blanketter, enklare om Avanza gör det åt en om man har KF.

Det är lite konstigt, men även om det finns ett avtal landen emellan så bryts avtalet frekvent och mer skatt tas ut. Något du själv då måste kräva tillbaka, jag skrev lite tankar om detta tidigare när detta kom upp som ett samtalsämne en kväll mellan mig och en som jobbar på skatteverket.

https://rikatillsammans.se/forum/t/aterbetalning-av-kallskatt-i-en-kf

1 gillning