Hej,
Som rubriken lyder. Är det krångligt att handla med utländska aktier på ett vanligt aktiedepå-konto? Med krångligt menar jag hur man ordnar skatten efter aktierna är sålda, dvs att kräva tillbaka utlandsskatten m.m? (Om jag förstått det hela rätt)
Jämfört med svenska aktier dvs, de finner jag inga problem med men har aldrig ägt utländska på det sättet som jag skrev.
Stort tack! Mvh
Om landet ifråga håller sig till källskatten de ska dra av så är det inga problem. USA/Kanada gör det. Finland gör det hos Nordnet men inte Avanza.
Övriga länder skulle jag undvika (om du nu inte hittar fler länder som drar korrekt skatt)
Okej! Tack för svar. Men hur går det till att kräva tillbaka skatten? Finns det något mer man bör tänka på? Är riktigt grön på utländska aktier. Tanken är att köpa några amerikanska.
Kräva tillbaka om landet dragit mer än de får är meckigt, du får göra det mot det landets skattemyndighet.
Men varför inte köpa i KF? Mkt smidigare
Ah okej det är bara i sådant fall man kräver tillbaka det, jag förstår.
Anledningen till att jag inte ville köra KF var för att jag inte hade något bra ställe att ta pengar ifrån när skatten ska betalas varje år. Det enda jag isåfall skulle behöva ta utav är indexfonderna som är tänkta till pensionen om 28 år, och det känns dumt att nalla av dom varje år och minska pensionen i slutändan. Rimligt tänkt?