Vad är det för skillnad på samma aktier som kan köpas från olika länder?

Sett flera gånger att en aktie finns i både USA och Sverige, vad är den egentliga skillnaden på dessa? T.ex. Pfizer kan handlas med dollar som listad på NYSE eller Stockholmsbörsen. Finns andra bolag men det går att handla för antingen CAD eller USD, hur bör man tänka där (Kanada och USA)? Vad är för och nackdelarna, risker?

Det är aktier i samma bolag för samma pris.
Köper du aktien på NYSE i USD så är den enda skillnaden att du får exponering mot USD också, alltså högre risk :slight_smile:

Finns ett par exempel som handlas liknande på Stockholmsbörsen och på Finska börsen i EUR, ex Telia.

1 gillning

Rent spontant just nu känns det ju som att det är bättre att satsa på den svenska då dollarn känns väldigt dyr just nu och kronan billig. Men hur är om aktien bara finns i CAD och USD, vad hade du kört på då?

När det går att köpa aktier i SEK så brukar jag hålla mig till SEK, finns ingen anledning att köpa i annan valuta i min mening, oavsett hur kurserna ser ut. Ägde Telia aktier för några år sen, detta var då i SEK och inte EUR :slight_smile:

Personligen hade jag köpt i USD då det är en större valuta, men egentligen spelar det nog mindre roll skulle jag tro.

1 gillning

"Exponerings"risken är väl dock ytterst kortvarig? Det är fortfarande andelar i företaget du köper, oavsett vilken valuta du handlar i. Eller missar jag nåt?

Växlingsavgifter är väl en annan nackdel om man handlar i nåt annat än hemmavalutan, om aktien finns listad på “egna” börsen verkar det ju vettigast att handla där för att undvika detta.

2 gillningar

Jag vet inte riktigt hur det blir, jag kanske svarade för fort eller tänkte för lite. Min enda tanke var att så fort man blandar in en annan valuta än SEK så blir risken högre :slight_smile: Men det kanske är ett nollsummespel, bortsett från valutaväxlingen som du nämner.

2 gillningar

Nej du har helt rätt, värdet korrelerar utom några små ören hit och dit som maskintraders handlar med, men de är inte “billigare” att köpa aktien i annan valuta.
Så har inget med valuta risk att göra

5 gillningar

Utländsk källskatt på utdelningar kan krångla till det också.

1 gillning

Blir det verkligen skillnad beroende på vilken börs aktien är registrerad? Är det inte beroende på vilken hemvist företaget har?
Man får ju t.ex. betala utländsk källskatt om man har Nordea aktier om man bor i Sverige, oavsett om aktien handlas på svenska eller finska börsen.

Jag vet inte, jag kan inte det här. Har googlat lite men tycker det verkar jättebökigt. Som jag förstår det åker man på utländsk källskatt på svenska depåbevis på samma sätt som för den amerikanska aktien. För finska aktier gäller något annat med olika procentsatser. Vidare skiljer det om man har depåbevisen eller aktierna i en KF eller på ett ISK. Klart är också att bolag man vid första anblick tror är svenska i praktiken har sitt säte någon annanstans. Spotify, Astra osv. Sen finns det ju exempelvis amerikanska bolag med döttrar någon annanstans (Coca Cola FEMSA exempelvis). Är det Mexico eller USA som gäller då?

Jag har alla utländska utdelningsaktier i en KF. Då slipper man klydda med det där själv men åker på att vänta i tre år med att få tillbaka det som dubbeldragits.

Att procentsatserna är olika för olika länder är klart, men rent principiellt borde väl reglerna vara samma oberoende om det är på amerikanska, finska eller något annat land?

Jag kan inte säga att jag är någon expert heller, här sköts det där automatiskt så länge man har aktierna på en vanlig depå.

Jag tror det beror på om aktören där man har sin depå är ”registrerad förvarare” (finska aktier), kupongbolag eller avstämningsbolag (KF/ISK/AF).

Kolla här på Nordnet tex:

Skatteverket:

Som sagt - utländska utdelningsaktier bör man ha i en kapitalförsäkring.

Intressant, jag undrar om “registrerad förvarare” på något sätt är kopplat till att Nordnet bedriver verskamhet i Finland med?