Utdelningsaktier - Nordea - ska man köpa den svenska eller den finska?

Detta kanske är en trivial fråga men om man vill hålla Nordeas aktie för max utdelning, är det då bäst att ha den svenska i SEK på ISK eller den finska i EUR på KF? Jag undrar ifall man blir “dubbelbeskattad” på utdelningar på den svenska eftersom Nordea numera har säte i Finland (givetvis måste man ta i beaktning att den i EUR bör köpas i ett KF och att man åker på växelavgift det är jag med på). Jag har letat runt men inte kunnat hitta svar på frågan :slight_smile:

Nu har jag skrivit till mina mäklare för svar. Uppdaterar ämnet när jag vet ifall det skulle vara andra som undrar :wink:

Kör i SEK men på KF. Den utländska källskatten åker du på oavsett men om du handlar i SEK slipper du växlingsavgifter.

3 gillningar

tack ska du ha, @Robert_G . Svar från Nordea som redan svarat nu lät såhär:

Nordnet har antagit rollen som registrerad förvarare gentemot finska skattemyndigheterna vilket leder till att vi kan ge dig nedsatt skatt på finska utdelningar, alltså förutsatt att du äger bolagets aktie som är noterad på den finska marknaden. Utdelningar från ett finskt bolag (som Nordea) som man köpt på den svenska marknaden kommer att debiteras med 35% utländsk källskatt, medan samma aktie på den finska marknaden kommer att debiteras med 15% utländsk källskatt. Inom Kapitalförsäkring kommer Nordnet dock att försöka kräva tillbaka denna utländska källskatten ändå - oavsett vilken marknad du köpt den på dvs oavsett om du blivit debiterad 35% eller 15%. Men kort och gott debiteras minst källskatt på utdelningen om du håller aktien Nordea bank Abp (NDA FI) på den finska marknaden.”

Det låter ju som att de menar att det bästa är att ha den finska på ett KF (oavsett växlingsavgift på 0,25%)… :thinking:

Intressant. Avanza skriver så här:

Från och med den 1 januari 2021 kommer den utländska källskatten på utdelningar från finska aktier höjas med 20 procentenheter, detta enligt beslut av den finska Skattemyndigheten. Det gäller även aktier som handlas på den svenska marknaden men där bolaget har sitt säte i Finland (t.ex. Nordea, Stora Enso, Nokia m.fl. Se fullständig lista längre ner på denna sida).

Totalt blir skatten på utdelningen då 35 % (gäller samtliga kontotyper).

1 gillning

Yes men det stämmer nog. Dock får troligen både NN och Av tillbaka de extra 20% av pengarna till dig inom KF. Texten du citerar måste ju betyda innan att du har fått tillbaka begärd refusion av de extra 20% av skatten från Finland. Skillnaden borde bli minimal även om man räkner med växelavgifter på 0,25% eller hur?

Tillägg: kanske likviditeten är högre på Helsingforsbörsen också.

Avanza svarade såhär: “Du betalar samma finska källskatt på båda aktierna så det spelar ingen roll vilken de dem som du äger.”

Bra bonus att veta för oinvigda (som jag då) är att ifall bolagets säte finns utanför Sverige så är det bäst att ha i KF oavsett att samma bolag finns registrerad som svenskt värdepapper :wink:

1 gillning