Bankaktier, SHB, Swedbank Nordea

Tjena, jag tänkte höra med er vad ni anser om Swedbank vs Handelsbanken vs Nordea. Vill köpa in mig i någon av dessa men vet inte riktigt vilken som är bäst att köpa en långsiktig post i. Vad säger ni? Vilka bankaktier har ni?

Varför inte SEB?

Hade kollat vilket som är minst exponerat mot kommersiella fastigheter åtminstone.

1 gillning

Handelsbanken är ju känd för att ha bäst kreditkvalitet. Med Nordea behöver du köpa i KF för att undvika utländsk skatt på utdelningar.

1 gillning

Okej, det är ju sant när jag tänker efter.

Jag har Swedbank och SEB.
Som nämnts så är Nordea på den finska börsen.

Tillägga att jag har ägt dom i 15 år. Vilka bankaktier jag skulle köpa idag? Kanske jag inte skulle köpa dessa två men för mig har dessa varit väldigt bra. :slight_smile:

Dum fråga men det är väl bara att köpa den som är listad på OMXS? :thinking: Om Aktien | Avanza

Som jag har uppfattat det gäller utländska skatten oavsett men om jag har fel får någon som vet gärna klargöra det.

Titta på China Merchants Bank istället

1 gillning

Ja absolut men skatten på utdelning är inte samma som i Sverige tror den är lägre i Finland. Beror vart du köper den i, KF, ISK eller depå.

Har själv inte gjort detta så vet inte hur det går till samt vilken som är bäst att handla i (KF, ISK eller depå). Kanske någon i forumet kan informera om?