Hej! Om jag vill köpa t.ex. amerikanska aktier med lägsta möjliga avgift - vilken tjänst är då den bästa? Jag har förstått att det finns olika alternativ men inte riktigt hur det fungerar. Att ha ISK är givet.
Jens
Hej! Om jag vill köpa t.ex. amerikanska aktier med lägsta möjliga avgift - vilken tjänst är då den bästa? Jag har förstått att det finns olika alternativ men inte riktigt hur det fungerar. Att ha ISK är givet.
Jens
Avanza
Courtage 0,25 %
Lägsta courtage 1 USD
Valutaväxling 0,25 %
Nordnet
Courtage 0,25 %
Lägsta courtage 9 SEK
Valutaväxling 0,25 %
Degiro
Courtage € 0,50 + USD 0,004 per aktie
Valutaväxling 0,10 % + valutakonton på ISK
Degiro har valutakonton på ISK så att du slipper växla vid omplaceringar. På Avanza och Nordnet förlorar du 0,50 % av kapitalet enbart i växlingsavgifter vid varje omplacering, eftersom du måste växla två gånger.
Vad som är bäst beror på hur mycket av varje aktie du ska köpa, hur många aktier du köper (frimärksaktier?), hur ofta du ska omplacera, om du har aktier som ger utdelning, etc…
Jag använder till allra största delen ISK på Degiro för mina amerikanska aktier på grund av valutakostnaderna. På Degiro kan man även låna i exempelvis USD.
Varför är ISK givet? KF har vissa fördelar vad gäller hanteringen av källskatt, men finns dock ej på Degiro.
Men är inte en nackdel med Degiro att utdelningar inte beskattas som hos Avanza/Nordnet?
Ett alternativ till DeGiro är Interactive Brokers. DeGiro är ett holländskt bolag om jag minst rätt, IB är som Avanza men amerikanskt och med globala ambitioner. Deras tjänst är tydligen väldigt billig och kraftfull men komplex för nybörjare. Tex kan konton innehålla flera valutor. Notera dock att man ska sätta in >$100k för att slippa månadskostnad.
Jag har inte använt IB än själv men planerar att starta konto inom några veckor nu när jag flyttat från Sverige.
Mvh
F
Jag har inte upplevt någon skillnad i beskattning av utländska utdelningar på Degiros ISK jämfört med ISK på Nordnet eller Avanza.
Jag har inte så stort underskott av kapital att det släcker ut mina möjligheterna att kvitta källskatten i deklarationen. Degiro rapporterar in källskatten till skatteverket och den dyker upp i deklarationen som vanligt.

Den som har mycket utländska utdelningar och samtidigt har underskott av kapital – exempelvis på grund av ett bostadslån, bör ställa sig frågan om man ska han aktierna på KF eller på ISK. Degiro har inte KF.
Samtidigt får man inte förlora perspektivet. Jag sparar tusenlappar om året på Degiro på valutaväxling och courtage jämfört med Avanza och Nordnet. Om jag inte fick kvitta källskatten, vilket jag ju får, skulle jag förlora hundralappar. Detta gäller mitt sätt att investera i aktier på Degiro - i amerikanska värdeaktier.
För den som har utdelningsaktier, och inte omsätter dessa så ofta, kan det möjligen vara annorlunda. Men det kan ändå vara värt att räkna på. Att slippa förlora 0,50 % av sitt kapital vid varje omflyttning kan trumfa källskatten. Dessutom måste man ju betala valutaväxlingsavgift även för utdelningen på Nordnet och Avanza. Det slipper man med valutakonto på Degiro.
Detta gäller utländska aktier. Vad gäller källskatt på svenska aktier har faktiskt Degiro problem. De debiteras 30 % källskatt, men har inte lyckats övervinna byråkratin så att det blir 0 %-beskattning på ISK. Därför är det lite tveksamt om man ska ha svenska aktier på Degiro. Samtidigt erbjuder Degiro courtagefri handel på Stockholmsbörsen för kunder med mindre än 1 miljon kronor i samlat sparande, så det kanske lönar sig för vissa personer trots allt – beroende på hur man investerar.
Degiro är numera ett varumärke hos den tyska banken flatexDEGIRO.
Om Interactive Brokers saknar ISK och KF är de inte fullt så intressanta för den som bor i Sverige.
Jag vet inte om jag skulle vilja kalla Degiro för komplext, men de är trots allt lite annorlunda än Nordnet och Avanza, och jag ser dem som ett komplement till de svenska favoritbankerna. Nordnet och Avanza är i mina ögon nästan plagiat av varandra, vilket man bland annat ser i prislistan i mitt första inlägg i tråden.
Som synes har Degiro en annan avgiftsstruktur. Inte nödvändigtvis sämre, men ändå annorlunda mot vad man är van vid, och man kan behöva ta en extra titt i Degiros prislista om man ska göra något man inte gjort förut. Exempelvis “Anmälan till bolagsstämma: € 100,00 + övriga kostnader som tillkommer DEGIRO” – för de flesta inget problem eftersom de flesta inte går på bolagsstämma, men kan komma som en kalldusch om man fått för sig att allt på Degiro är som på Nordnet eller Avanza.
Är intresserad av att köpa vissa “tveksamma” utländska utdelningsaktier som är listade på Börse Frankfurt. Är det någon som vet via vilken plattform man äger dessa enklast/bäst? Tänker mig att någon form av tysk KF hade varit det lättast, men vet inte om motsvarande existerar i Tyskland, och ifall det gör det, ifall det går att öppna en sådan depå som svensk i Sverige.
Avanza och Nordnet verkar inte erbjuda dem.
Om du vill avslöja vilka värdepapper det är kan jag kolla om de finns på Degiro.
Jag är osäker på hur det är med utländska KF, men denna lista tror jag är tämligen komplett vad gäller utbudet för svenskar.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande/jamfor-kapitalforsakringar/
Det är lätt att ta för givet att en kapitalförsäkring är nästan gratis som på Avanza och Nordnet, men så är inte fallet med de allra flesta. En del kostar som synes flera tusen kronor i avgift per år och jag förmodar att det dessutom kan finnas ytterligare inlåsningseffekter.
Det är möjligt att mäklarbordet på Avanza eller Nordnet kan köpa lite udda värdepapper åt dig, men i så fall kostar det några hundralappar extra i avgift per order.
Har väl inget att förlora på att “outa”. Har egentligen inte bestämt mig för om jag ska köpa (snubblade mest över Novolipetsk Steel), men det är detta papper det gäller i så fall:
https://www.boerse-frankfurt.de/equity/novolipetskiy-met-ko-regs
Och som du kan se här verkar den dela ut rätt frekvent…
…därav som jag hade önskat (vid händelse av köp) äga den under någon KF-liknande konstellation.
Precis. Blir det inte ett “helvete” då vid utdelningar?
Det beror nog mycket på om du har bostadslån eller annat stort underskott av kapital som gör att du inte kan kvitta källskatten på ISK.
Jag hittade denna sida om tyska utdelningsaktier. Han har skrivit lite om skatten längre ner på den sidan.
Nordea kostar väl 0,09% och är således ett betydligt bättre val än dina förslag?
Beroende på belopp.
Har de valutakonton på ISK eller KF?
Jag tror det, men är inte 100% säker.
Appropå degiro så känns det inte som ett seriöst alternativ efter Detta.
Bolån har jag, så känns inte som ISK är ett alternativ. Än mindre ISK hos Degiro. De känns för “oseriösa/svajiga”. Går N7MG att hitta hos Nordea?
Går än mer off topic, men enligt Nordeas infomaterial ska man även kunna handla schweiska papper i deras KF, kan någon bekräfta detta? Är det möjligt att köpa exempelvis Nestlé eller Roche? Det verkar inte gå via Avanza eller Nordnet?
Yes, Nordea har båda.
Vad menar du med att ISK inte är ett alternativ pga att du har bolån?
Finns även Novolipetsk Steel, NLMK eller N7MG, att köpa hos Nordea?
https://www.boerse-frankfurt.de/equity/novolipetskiy-met-ko-regs