Avgifter hos Degiro

Kan man undvika växlingsavgiften hos Degiro. Vad jag förstått så kostar det just nu 10 euro + 0.25% vid varje köp eller sälj.
Kan man ändra så att man har pengarna i dollar på kontot och bara betalar denna avgift när man ska föra in eller ut pengar från kontot istället för vid varje köp sälj av aktier?

Och är courtage avgiften nu 0 kr på Stockholm, Usa och Kanada börsen? När jag skaffade Degiro för ett par år sedan var det typ 0.015%. Tjänar dom sina pengar på valutaväxlingarna nu istället för courtage?

Ja, det är ju bara att slå om så att “strömbrytaren” för USD står på Manuellt i stället för Autofx.

Degiro har tagit bort flera valutakonton, men fortfarande har man automatiskt EUR, GBP och USD, och det klarar nog de flesta sig bra på.

Vad jag förstått så kostar det just nu 10 euro + 0.25% vid varje köp eller sälj.

Det är bara om du väljer att växla manuellt som det kostar 10 euro extra. Annars är det “bara” 0,25 %. Och ingenting alls om pengarna inte går ut från valutakontot.

Jag har normalt strömbrytarna ställda på Manuellt, och så slår jag om till Autofx om jag behöver växla från SEK när jag gör affärer. Men sedan så ställer jag jag tillbaka till Manuellt, så att inte utdelningar och liknande läcker ut från valutakontona och konverteras till SEK.

Jag brukar ofta handla på kredit på valutakontona, så att eventuella slattar med pengar där förbrukas först, och sedan betalar jag av skulden genom att slå på Autofx så att den betalas av med SEK som jag satt in. Detta verkar genomföras vid dagens slut, eller åtminstone med viss fördröjning. Och så får man komma ihåg att växla brytaren till Manuellt igen. Detta är mitt trick för att lösa problemet med att man ibland egentligen både vill använda valutakontot och växla automatiskt vid samma köptransaktion om inte pengarna på valutakontot räcker till hela köpet.

4 gillningar

Tack så mycket för svar.
När jag väljer manuellt fx på dollar så står det att jag måste öppna ett kontantkonto i utländsk valuta försr men i GBP.

Och stämmer det att det är helt couragefritt nu med amerikanska aktier på degiro så den enda avgiften blir när jag växlar för att sätta in eller ta ut pengar?

Det låter som en bugg. När jag tänker efter var det något i formuläret som inte funkade när jag konverterade min likviditetsfond i USD till ett bankkonto. Efter att jag kontaktat kundtjänst löste det sig snabbt. Men jag minns inget om GBP dock.

Och stämmer det att det är helt couragefritt nu med amerikanska aktier på degiro så den enda avgiften blir när jag växlar för att sätta in eller ta ut pengar?

Nja, de har ju slopat courtaget och infört en transaktionsavgift i stället. Ungefär som när politikerna sänker skatten och inför en avgift. :smiley:

Avgiften är 0,50 € per order för amerikanska aktier, så beroende på hur stora affärer man gör kan det ju bli mer eller mindre billigt.

Jag gjorde ett större antal affärer i slutet på mars, och det står “Total Fee SEK -5,20” på samtliga avräkningsnotor, förutom om det blev flera avslut på en order. På dessa står det i stället “Total Fee SEK 0,00” på alla utom en. Jag använde valutakontot, så det blev ingen växlingsavgift alls på mina avräkningsnotor.

1 gillning

Okej idag fungerade det som det ska :slight_smile:

Okej då vet jag. Det är ju rätt billigt vid större ordrar ändå. Om än politikaktigt i stilen :smile:

Tack ska du ha!

1 gillning

Hej jag har valt manuell överföring och fört över pengar från sek till dollar manuellt och dom finns i portföljen i dollar men det står att jag har -84 sek i saldo att investera och jag kan inte lägga några ordrar. Måste jag ändra något mer?

Det låter konstigt. Ser inget avvikande på mitt konto just nu. Jag har för tillfället både EUR och USD på valutakonton.

Både i appen och på webben kan du klicka på ikonen med ett “i” bredvid “Investeringsbart saldo” för att se hur de räknat ut “Underskott/tillgänglig”.

Försöker du köpa något noterat i USD?

Det står att konverteras sek -84,30
Total value cash account sek 0,00
Totalt värde sek -84,3

I portföljen står det dock att jag har pengar i likvidkonto.

Jo försökt handla aktier noterade i USD.

Igår när jag handlade så ändrade jag också till manuell valutaväxling och kunde efter ett tag inte längre handla, ändrade tillbaka till auto men kunde efter en timma fortfarande inte handla. Idag kunde jag handla igen men när jag bytt till manuell igen så blev det samma problem igen. Undrar om jag missat något eller vad det beror på.

Har mailat degiro och frågat men får väll inte svar fören efter helgen.

Jag ser summan av mina likvider under “Kassabalans”, vilket väl borde vara samma sak som “Total value cash account”.

Kan det vara så att manuell växling inte verkställs förrän vid dagens slut? Fast själva poängen med manuell växling ska väl vara att man kan bestämma till vilken kurs man växlar, så det blir i så fall motsägelsefullt.

Bra fråga. Jag skickade dom ett mail igår kväll också och fick ett svar idag som jag inte riktigt blev säker på. Dom sa då att det berodde på nyliga överföringar på mitt konto och att pengarna som står i mitt namn inte än hadde nått mitt konto. Men jag vet inte om dom menar att det gällde när jag valde manuellt eller tillbaka till auto. Tycker oavsett det är konstigt att det tar längre tid än en timma som det stod var max innan förändringen i sig genomförts.
Jag frågade i mitt senaste mail hur lång tid det ska ta innan jag ser pengarna som användbara och om jag då kommer kunna handla i USD utan autoväxling… hoppas det löser sig.

Hej jag fick som svar att jag var tvungen att föra över pengar till min basvaluta för att kunna handla.
Har du ett särskillt konto i dollar som basvaluta för att kunna handla med dollar?

Jag brukade gilla DeGiro, men efter deras ändringar i avgiftsstruktur och kundtjänst (skyller fortfarande på Covid som orsak till varför de inte har svensk kundtjänst längre…) som knappt förstår vad man skriver och tar 100 år på sig att svara är det :-1: från min sida.

1 gillning

Nej, jag har SEK som basvaluta, och jag är medveten om jag inte kan göra insättningar från min egen bank i något annat än SEK.

Jag har aldrig gjort en manuell växling, utan växlat till mig USD och EUR automatiskt vid köp. Men sedan har jag ofta behållit dessa valutor på valutakontona efter att jag sålt - och har kunna köpa nytt i samma valuta.

Jag förstår inte poängen med valutakonton om det skulle fungera som kundtjänst förklarar för dig.

Jag har samma upplevelse. Har känt att det är jag som måste förklara för kundtjänst hur mitt konto ska fungera, och efter att de dubbelkollat så har det visat sig att jag haft rätt.

Till och med våra leverantörer på jobbet börjar så sakteliga förstå att man inte längre kan skylla sitt interna strul på Covid längre. Nu är det ju kriget i Ukraina som gäller. :smiley:

Men Degiro har inte kommit till den insikten ännu.

Okej skaffade konto hos dem för ett par år sedan efter rekommendation. Var inte så aktiv sen på ett tag. Finns det någon annan mäklare du kan rekomendera med låga avgifter och ISK?

Nej visst verkar det skumt. Som att köpa dollar för att hoppas den ska gå upp mot kronan eller vad tänkte dom.

Fick ett svar till idag när jag bett om hjälp hur jag ska få till så jag kan ha dollar på ett konto att handla aktier med att jag bara kan ha den valuta som gäller i mitt land som han trodde var Danmark för min del av nån anledning så det ni säger om dålig koll stämmer visst bra…

Jag har själv inte så bra koll på hur man ska lösa det utan deras hjälp tyvärr.

Om ditt konto är några år gammalt har du antagligen haft likviditetsfonder i stället för likvidkonton för utländsk valuta. Jag behövde konvertera mina likviditetsfonder till likvidkonton, men kommer inte ihåg exakt hur det gick till. Jag tror det var något som poppade upp, och sedan fick jag klicka mig igenom en följd av dokument.

Jag ser i listan över Onlineformulär att jag senaste året godkänt saker som “Öppna ett Likvidkonto för Utländsk valuta: USD”.

Jag har inget sånt under onlineformulär men när jag kollar i portföljen så står det, likvidkonto - utländsk valuta
Produkt
USD

Jag har ringt dem nu och dem sa att jag fick en negativ balans i basvalutan när jag förde över till dollar och därför inte kunde handla. Jag ska se om det fungerar efter jag fört satt in mer pengar så det står på pluss igen.

Så det är de där 84 kronorna som spökar?

Att kundtjänst inte kunde säga det från början utan att hitta på att det bara går att handla i basvalutan och att du bor i Danmark. :man_facepalming: