Hur skicka utlandsbetalningar från Skandiabanken i SEK?

Någon annan som har Skandiabanken som vet hur man gör?

Jag vill göra en IBAN överföring till en utländsk bank. Men de enda valen för valuta jag får upp är EUR och USD. Banken är Degiro i Nederländerna, och de accepterar SEK. Men från Skandiabanken är jag tvungen att skicka EUR eller USD till dem.

Någon annan som har haft samma problem? Hur löste ni det så att ni kunde skicka SEK från Skandia till en utländsk bank?

Det är inte svar på din fråga, men tänk på att Degiro debiterar € 3.50 per insättning om du inte använder Trustly.

Då förstår jag. Nej, det behövs ju ett bankkonto för uttag.

Skandiabankens hemsida säger ungefär att det du ser är det som finns. :frowning:

Källa: Betalningar till och från utlandet | Skandia

Dessutom är det så illa att Degiro inte accepterar att du gör en insättning i något annat än SEK, även om du skulle vara beredd att betala för växlingen.

Det finns en sammanställning av priserna här, under Internettjänster.

Jag misstänker tyvärr att du kommer betraktas som extra skum om du bara ska ha kontot för att greja med pengar från utlandet, och du kan få problem med kundkännedomen.

Nej, länken till Konsumenternas “Jämför avgifter för banktjänster”. Syns länken inte i mitt inlägg?

Jodå. Det är halva ditt inlägg :stuck_out_tongue: .

Vill du ha något annat än det mest vanliga av vanliga behöver du gå till en av de fyra stora.

Förstår jag rätt att du vill skicka en minmal betalning bara för att bekräfta ett kontos existens eller koppling till dig? kan du inte då lika gärna skicka 0,01 EUR?

Lycka till :sweat_smile:. Det kommer antagligen ringa alla varningsklockor :rotating_light: som finns hos den bank du prövar med.

1 gillning

Har du övervägt en portföljflytt? Det kostar € 20.00 per position + externa kostnader.

De ospecificerade externa kostnaderna är tyvärr ett orosmoment.

Men framförallt om man har ett ISK på Degiro, och planen är att placera pengarna på ett annat ISK, skulle det kunna vara värt att beakta detta tillvägagångssätt.