Fråga till er som köper utländska aktier på Degiro

Växlar ni manuellt eller använder låter ni det ske automatiskt för varje köp och sälj? Finns det någon nackdel med att ha kontot i en utländsk valuta? Just nu har jag Nordnet och skillnaden mellan SEK och USD är 3-5 procentenheter vilket äter upp rätt mycket av vinsterna. Växlar man manuellt slipper man ju detta, men å andra sidan kan ju dollarn stiga igen och då får man ju lite extra vinst när man säljer. Jag kommer främst att handla med amerikanska aktier men eftersom det är gratis att handla på Stockholmsbörsen hade det varit kul att ha lite svenska aktier också. Är det någon som vet om man kan ha både SEK och USD i sitt ISK om man växlar manuellt? Eller om man kan öppna två ISK-konton med olika valutor?

Välkommen till Rika Tillsammans!

Det känns inte riktigt som du har greppat hur det funkar med valutakonton, och det är väl därför du frågar.

Det finns knappar där man slår av och på manuell valutaväxling på sitt ISK hos Degiro.

Du har automatiskt tillgång till alla de valutor som syns på bilden, och du kan ha likvider på flera samtidigt.

Jag slår om till Autofx när jag har fört över SEK till Degiro och gör nyinköp av värdepapper noterade i exempelvis EUR och USD. Sedan låser jag växlingen igen genom att välja Manuellt. Det gör att om det kommer några utdelningar från värdepappren kommer de inte automatiskt växlas till SEK utan förblir i exempelvis USD.

Om jag i stället gör omplaceringar i värdepapper noterade i samma valuta låter jag knappen stå kvar på Manuellt. Annars blir det en växling fram och tillbaka via SEK på samma sätt som hos Avanza och Nordnet, förutom att avgiften är lägre på Degiro. Om man låter knappen stå på Manuellt växlas aldrig valutan och då slipper man växlingsavgift, så det är då den riktigt stora fördelen med valutakonto visar sig. :muscle:

Det går även att växla valuta manuellt mot en avgift av € 10,00 + 0,02%, men det är aldrig något jag använt. Autofx, automatisk växling, kostar 0,10 % – att jämföra med 0,25 % hos exempelvis Avanza eller Nordnet.

3 gillningar

Tack för svar! Det blev mycket tydligare nu. Det är inte växlingsavgiften jag vill undvika (även om det är ett plus) utan växlingskursen mellan USD och SEK när jag säljer. T.e.x. så köpte jag en aktie när växlingskursen för USD var 8.7 SEK och nu när jag vill sälja aktien så är växlingskursen 8.3 SEK. Avkastningen i SEK är nu hälften så stor som avkastningen i USD (5% mot 10%). Och med Nordnets höga courtage och växlingsavgifter så blir det ännu större skillnad om man köper och säljer ofta. Men man slipper alltså det problemet hos Degiro eftersom man inte blir tvingad att växla tillbaka till SEK när man säljer?:grinning:

Hur funkar det med PMF-fonden tycker du? Kan man ha kontanter där en längre tid utan att värdet ändras eller är det bättre att bara föra över det som ska investeras samma dag?

Ett valutakonto skyddar inte mot valutakursförändringar i de värdepapper du köpt. Om du vill skydda dig mot dessa svängningar behöver du antingen köpa värdepapper som är valutasäkrade eller själv säkra tillgångarna med valutaterminer eller något annat läskigt.

Om valutakursen för USD gentemot SEK ändras spelar det ingen roll att du har ett tomt valutakonto. Ett valutakonto är lite som en plånbok där du bara har en sorts valuta. Du kanske har exempelvis 10.000 USD i plånboken och köper amerikanska aktier för alla pengarna när USD står i 8,70 SEK. Låt säga att aktiekursen i USD står stilla medan du äger aktierna, men att valutakursen sjunkit till 8,30 SEK när du säljer dem. Du kommer då fortfarande ha 10.000 USD när du säljer. Det spelar det ingen roll att du under tiden haft en tom plånbok som du skrivit USD på med tuschpenna. Den tomma plånboken skyddar inte mot några valutakursförändringar.

PMF-fonderna sägs vara på väg bort efter att Degiro köpts upp av den tyska banken Flatex. Det har kommit ett antal förvarningar om att det ska bli riktiga bankkonton i stället, men hittills har jag inte sett något konkret.

Upp till en viss gräns betalar Degiro frivilligt ersättning för eventuella förluster på grund av minusränta i PMF:erna, men det gäller bara för behållningar på högst 25.000 SEK.

Rent generellt tycker jag inte att man ska ha pengar på ISK över kvartalsskiften på grund av skatten (medveten om att en insättning kostar lika mycket skatt som man sparar på ett kvartalsskifte utanför ISK), men på Degiro har det aldrig varit aktuellt för mig att ta ut några pengar.

I själva verket är det så att jag använder värdepappersbelåning på Degiro. Om man ställer om valutaväxlingen till Manuellt kommer man faktiskt låna i exempelvis USD eller EUR om man köper för mer pengar än man har. Förutsatt att man har ansökt om belåning förstås, annars går det ju inte att handla på kredit. Med Autofx sker i stället en automatisk valutaväxling och man lånar i stället i SEK. Om man ska låna i den valuta man investerar i eller i SEK tål att grubblas på. Jag har valt att låna i samma som investeringen.

1 gillning

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om man har ett valutakonto i USD och växlar manuellt så väljer man väl själv vid vilken kurs man växlar? Sedan kan ju förstås dollarn falla mot sek med tiden men den risken finns ju oavsett. Trodde ett valutakonto fungerade på samma sett som när man köper svenska aktier med ett svenskt konto? Kronan kan försvagas mot andra valutor men det påverkar ju inte summan man har på kontot/värdepapperna? Så om man har ett konto med USD där man inte behöver växla tillbaka till kronor för varje köp man gör skyddar det inte då mot tillfälliga fluktuationer i växelkursen?

Om vi tar ditt exempel där jag har 10000 USD i plånboken och kursen står stilla medan valutakursen sjunker. Säljer jag så har jag inte gjort någon vinst men jag tvingas ju inte heller att växla tillbaka till SEK för en förlust när jag säljer aktien. Värdet på kontot är fortfarande 10000 USD.

Låt säga att jag köper en amerikansk aktie på mitt ISK på Nordnet och valutakursen är 10 kr = 1 USD. Aktien står stilla och jag vill sälja den men 1 USD är nu värd 9 kr. Jag säljer aktien och har då 9 kr på kontot. När jag sedan vill köpa en annan aktie för 1 USD så har valutakursen stigit igen och då har mitt konto både minskat i värde (SEK) och aktien blivit dyrare.

Slipper man inte detta med ett valutakonto? Dollarn kan förlora värde mot kronan men eftersom man inte behöver växla fram och tillbaka så minskar inte summan på kontot. Risken att valutakursen aldrig återhämtar sig kan man inte komma ifrån men de dagliga/månadsvisa fluktuationerna borde väl gå att undvika fram tills man tar ut pengarna från kontot?

Hoppas de inför riktiga bankkonton. Känns tryggare att ha kontanter på ett konto som inte kan minska i värde😅 I övrigt verkar Degiro riktigt bra, låga avgifter och ett stort utbud av produkter.

Som det fungerar nu är valutakontona penningmarknadsfonder med obligationer med en genomsnittlig löptid på 60 dagar, så det är inte säkert att du får tillbaka samma summa som du har på kontot.

På samma sätt som om du på Avanza tar SEK och investerar i en svensk obligationsfond kommer du med största sannolikhet inte få tillbaka exakt lika många kronor när du säljer fonden. USD investeras i amerikanska obligationer, och samma sak gäller där. Du kommer inte få tillbaka exakt lite många USD som du sätter in. Det kanske blir lite mer, kanske lite mindre.

Ettårsavkastningen på de olika penningmarknadsfonderna har varit ca ±1 %, vilket du kan se här:

DEGIRO kompenserar den negativa utvecklingen för PMF:er i vår basvaluta (SEK) under vissa förutsättningar som det går att läsa mer om i på länken ovan.

Men i och med att Degiro och den tyska banken Flatex har gått ihop ska det framöver bli riktiga bankkonton i stället och då slipper man att saldot förändras lite.

1 gillning