Bästa ställe att handla utländska aktier

Enligt:

På ISK gäller 0-15% skatt
I en ISK betalar du ingen skatt på utdelning från dina svenska aktier. För utländska aktier dras det dock källskatt. Denna kan du dock få automatiskt avräkning för vid deklarationen, vilket innebär att du får källskatten åter. Här finns det dock ett viktigt undantag. Och det är att har du underskott av kapital, alltså större ränteutgifter än ränte-/kapitalinkomster, får du inte göra större avdrag än 500 kr. Ett tak som majoriteten av oss med bolån slår i. Skatten på utdelningen landar alltså i de flesta fall på 15% i alla fall. Mindre än på aktiekontot, men mer än i kapitalförsäkringen.

NLMK finns på Nordea.

1 gillning

Man får använda rätt mäklare till rätt värdepapper.

Degiro är på grund av de svenska källskattereglerna oftast inte rätt ställe för svenska utdelande värdepapper. Men för vissa investerare kanske de är rätt ändå eftersom de erbjuder courtagefri handel på Stockholmsbörsen för de som ännu inte kommit upp i 1.000.000 kr, att jämföra med exempelvis Avanza 50.000 kr och Nordnet 80.000 kr.

I mina ögon är Avanza och Nordnet oseriösa alternativ för utlandsplaceringar eftersom de blockerar valutakonton på ISK och sedan tar 150 % högre växlingsavgift än Degiro.

Degiro tar 5 spänn för ett optionskontrakt. Avanza och Nordnet tar 99 kr. Är det seriöst?

Det är synd att inte någon är bäst på allt.

Talade med Nordeas kundtjänst tidigare idag. Ska nog bemöda mig att besöka ett fysiskt kontor, då detta var nödvändigt ifall man var intresserad av att öppna enbart en KF utan att samtidigt signa upp sig för det typiska “vardagspaket” a 39 kr/månad med kreditkort å whatnot. Tack för hjälpen @Aktiv_Forvaltning :slight_smile:

Hoppas de har förbättrat sin service jämfört med när En Passiv Inkomst skrev om Att öppna en kapitalförsäkring hos Nordea, men tyvärr verkar du ju redan ha fått lite problem. Trist att de tvingar de som inte vill bli helkunder att besöka ett bankkontor för att förhöras och bearbetas.

Det är lätt att ta för givet att det som tar ett par minuter med valfritt BankId på Avanza eller Nordnet funkar på samma sätt på andra banker.

Att bli kund hos Degiro är ingen baggis det heller. Det kändes som en massa dribblande fram och tillbaka med papper, även om det egentligen bara var att skicka det de ville ha. Det gick åtminstone att lösa hemifrån.

Hahaha. Shit vilken mardröm :see_no_evil:

Hoppas Nordea har sett förbättringspotentialen sen mars 2019 och gjort några justeringar… Men med tanke på vilka stenålderssystem många banker dras med är jag lätt skeptisk till att så är fallet. Bara det att jag behöver besöka ett fysiskt (bank-)kontor (vilket jag inte gjort på tio år?) får varningsklockorna att börja ringa.

Kanske att @Aktiv_Forvaltning kan bekräfta ifall det är så illa som “En Passiv Inkomst” ger sken av?

Jag gjorde allt via nätet bara, borde fortfarande gå.

Kan inte bekräfta då jag har Nordea som huvudbank och därför har tillgång till deras investerarutbud genom ett gammalt fondkonto. Har aldrig använt Nordea för investerarändamål och därför aldrig heller försökt öppna ISK/KF.

Tyvärr är de så illa att Nordea gått från dålig till usel när de nu ska tvinga på folk ett vardagspaket för att få ha konton i banken, hörde jag från en bekant.

Men jag har öppnat både isk och kf över nätet även om de kallar det framtidskonto istället för kf, men de var några år sen så de har säkert blivit sämre nu (har lämnat dem).

Kan instämma i detta… Det var ett helvete att försöka få öppnat ett konto, utan att ha vardagspaketet, så det bidde inget. Nordeas tjurskalliga flytt till Finland gjorde mig också tveksam. Och såhär i efterhand, med tanke på Rysslands krig, är jag givetvis glad för att det aldrig blev något köp i Novolipetsk Steel…

Slava Ukraini

Du kan köpa tyska aktier genom att ringa AZ el NN och sedan ha dem i din ISK eller KF. Funkar lika bra med utländska aktier. Det är bara att du inte kan handla dem via nätet samt får sämre uppdaterad data.

Fick detta som svar i maj 2021, men du menar att den hade gått att köpa via telefonorder? Nu är det absolut inte aktuellt längre, men kan vara bra att veta vad som gäller.

jag vet att det går via Avanza. Antog att det skulle gå med NN också.

Jag skapade ett nytt ämne Bästa konto(n) för trading som är besläktad med detta.
Ni vår gärna kika på det också.