Äga nordea aktier på nordeas egna ISK och slippa återkrävade av källskatt

Hej

Efter att ha ägt nordea aktier i några år så har jag insett att jag måste begära tillbaka källskatten hos finska skatteverket. Det vill jag undvika i framtiden och de flesta verkar föreslå att köpa ha aktierna i en KF istället.

När jag sökte runt hittade jag dock en artikel hos nordea som beskriver att om du har ett ISK hos nordea och har äger den finska aktien så verkar finland dra korrekt skatt, eller hur hade ni tolkat detta:

“Om du vill ha direktnedsättning av källskatten till 15 procent måste du antingen handla aktierna på den finska börsen (noterade i EUR) eller konvertera aktierna från den svenska till den finska börsen. För Nordeas kunder som är privatpersoner skickas digitala intyg automatiskt ut till aktieägare som köper finska aktier på den finska börsen och till aktieägare som konverterar finska aktier som handlas på den svenska börsen till finska aktier som handlas på den finska börsen. Företagskunder behöver kontakta sin rådgivare för att kunna signera intyget. Notera att detta endast gäller aktieägare som är kunder hos Nordea. Om du är aktieägare men inte förvarar dina finska aktier hos Nordea rekommenderar vi att du kontaktar den depåbank som förvarar dina aktier för mer information om förutsättningarna för att få direktnedsättning av källskatten till 15 procent.”

https://www.nordea.com/sv/nyhet/nordeaaktier-hur-kan-jag-fa-aterbetalning-av-finsk-skatt-pa-utdelning

Är det bättre att starta ett ISK hos nordea eller bör jag starta en KF?

Jag har Nordea-aktierna i ISK hos Nordea och precis som det står i ditt citat fick jag ett dokument att signera. Därefter har utdelningen kommit in med den lägre skattesatsen dragen utan att jag har behövt signera årligen. Så den varianten har fungerat bra för min del.

Du kan inte äga Nordea aktier i Nordeas KF. Däremot kan du köpa Nordea aktier hos annat bolags KF te.x.Avanza.
Om du är Nordeas kund och du köper Nordea aktier från finska börsen (EUR), får du digitala intyg på din Nordea nätbank att signera. Då 15% källskatt.

Tack för bra svar!

Då kommer jag nog sälja av nuvarande innehav som jag har hos Swedbank och starta ett isk hos Nordea där jag kan köpa tillbaka dem.