Konvertera Nordea till finska aktier?

Hej,
Jag äger ett gäng aktier i Nordea på ett ISK, på svenska marknaden. För ett tag sedan fick jag erbjudande om att konvertera dem till finska aktier pga källskatten. Bör man göra det eller köpa in dem på en KF istället? Jag har funderat på att sälja av dem och köpa något likvärdig svensk bank, men vilken? Swedbank eller SEB? SHB finns redan i portföljen. Helst vill jag slippa ta hänsyn till växlingskurser och andra valutor då jag inte har den tiden att följa med i svängningarna just nu. Jag sparar långsiktigt och vill göra så få förändringar i min portfölj som möjligt.

”Från och med 1 januari 2022 gäller nya regler för nedsatt källskatt på finska utdelningar med anledning av förändringar hos Euroclear. För att Nordnet fortsatt ska kunna erbjuda 15% utländsk källskatt istället för 35% utländsk källskatt måste man äga NORDEA aktie noterad på Nasdaq Helsinki i Finland. Observera att det inte är möjligt med nedsatt beskattning om du äger aktien utanför finska marknaden.”

Hur ska man räkna ut vad som är mest fördelaktigt?

Alla banker du nämner har likvärdiga P/E tal på runt 9-10.
Jag har alla fyra i min portfölj, men tänker sälja av Nordea för att slippa skatteproblemen.
Nu vet jag inte vilka belopp du har, men varför inte dela upp det du får från Nordea 50/50 mellan Swedbank och SEB?

Jag är inte påläst för att avgöra vilken av de fyra bankerna som har bästa förutsättningarna så jag har haft alla fyra, men går ner till tre nu.

1 gillning

Ja, tanken har slagit mig men jag gillar ändå Nordea… :joy:

1 gillning