Slippa källskatten på Nordea aktier

Hej, det tas minst 15% källskatt på Nordea aktier på ett ISK- konto…

Kapitalförsäkring = 0% i källskatt

Min fråga är, är det möjligt att flytta mina Nordea aktier till Kapitalförsäkring dagarna innan utdelning… och flytta samma antal aktier tillbaka till ISK efter avstämnings datum…

Tacksam för svar

Vh

Varför inte flytta dessa aktier permanent till en kapitalförsäkring istället? Så slipper du både krångel och skatten på insättningar i ISK.

Johanna Kull på Avanza har beskrivit hela situationen med Nordea-aktien:

1 gillning

Hej,
“Varför inte flytta dessa aktier permanent till en kapitalförsäkring istället? Så slipper du både krångel och skatten på insättningar i ISK…”

Betalar man ingen skatt på 0,49% på insättningar till kapitalförsäkringen…???
vh
marek

Jodå, min poäng var att varje gång du flyttar aktierna så får du betala skatt. Därför vill du inte flytta fram och tillbaka mellan konton. Flytta dem en gång till KF och låt dem ligga kvar där!

1 gillning

Hej Marek!

För att svara på din fråga, så är svaret nej det kan du inte göra.
Det är heller inte lönsamt att flytta aktierna dit då du måste sälja dessa på ISK för att sedan köpa dessa i KF, få utdelningen och sedan göra samma process igen. Du blir beskattad två gånger på kapitalet och får extra courtage.

Som Emil skrev ovan, ha utländska aktier i KF så blir allt enklare, du kan såklart kräva tillbaka källskatten själv, men det är mycket pappersjobb till myndigheter i USA.

2 gillningar

Relevant att nämna är att Avanzas källskatt erhålls 3-4 år(?) efter utdelande år. Varav Nordea och fåtal andra banker stämmer av och återbetalar var 4:e vecka.