Sparalternativ som utlandsboende dessutom utskriven från Sverige

Hej,

Eftersom jag märkt att det är lite blandade svar även från banker och skatteverket när det kommer till frågan om skatteskyldighet och sparmöjligheter som utlandsboende, dessutom lite svårt(dyrt) att ringa runt för att bilda en korrekt uppfattning - så tänkte jag passa på att höra med folk som kanske är erfarna i ämnet här på forumet.

Jag är inte bosatt i USA.
Mina pengar ligger just nu på traditionella sparkonton på svenska banker.

Finns det någon form av investering som är lönsam jag fortfarande har tillgång till?
Min nuvarande (kanske felaktiga) uppfattning är att:

• Man inte kan öppna nya konton om man inte längre är skriven i Sverige, säg varken ISK eller en vanlig depå.
  • Om man skulle ha en depå sedan tidigare, så är det fortfarande inte OK att handla aktier från USA då man avsaknar möjlighet att teckna avtal för detta.

Skulle man exempelvis kunna köpa fonder, tillexempel någon som följer ett index med uteslutande Svenska, Europeiska eller Asiatiska företag? Eller är all köp av fonder och aktier överhuvudtaget något som inte fungerar i min situation?

Om någon har erfarenhet från en likvärdig situation eller några råd så skulle jag uppskatta detta.

Tack på förhand!

Ja, det här bör inte vara något problem.
Lite generellt kan man säga att det spelar inte någon roll var du har din depå, skattemässigt kommer det behandlas lika om depån ligger i landet du är obegränsat skatteskyldig i eller någon annanstans.

Antingen så är man begränsat eller obegränsat skatteskyldig i Sverige. Bara för att man är utflyttad, utskriven, och bor i ett annat land så är man inte nödvändigtvis begränsat skatteskyldig. Det är vanligt att man fortsatt är obegränsat skatteskyldig på grund av att man äger en permanentbostad som man kanske hyr ut eller så.

Men fonder bör du kunna köpa som vanligt. Och är du begränsat skatteskyldig betalar du heller ingen skatt på dessa i Sverige (givet att de ligger i en depå/ISK). Ditt land där du bor vill dock eventuellt skatta dig för inkomst på kapital.

Du har inga funderingar på att öppna en depå i landet du bor och föra över dina svenska pengar? Det kan ju annars vara ett alternativ.

1 gillning