Jag har själv jobbat som auktoriserad redovisningskonsult på EY och skulle nog rekommendera någon av de stora byråerna. Ibland kan kostnaden vara lite högre men då vet man också att allt blir rätt och riktigt. Med exempel jag själv jobbat med kan det bli ganska dyrt att anlita den billigaste.
Man väljer väl inte enbart en hantverkare sett till pris utan det är också en fråga om kunnande och kvalité. Samma borde då gälla med en konsult.
Gå in på tex SRF-konsulterna som listar auktoriserade konsulter. Där finns det även mindre byråer men då har de en kvalitetsstämpel.
Obs att det är stor skillnad på att hitta nån som bara sköter löpande bokföring, och på att hitta nån erfaren som kan ge dig rådgivning om tex bolagsform (som du nämner), momsregler, soliditet osv.
Skulle säga att det kan finnas fördelar med enmansföretag, de bli engagerade i kunderna och behöver vara rädda om sitt goda ryke.
(Är dock partisk pga en mamma i branschen Tyvärr går hon just i pension annars hade du fått hennes namn!)
Jag har själv en fd anställd på en av de stora byråerna som redovisningskonsult. Rätt många erfarna från de stora startar eget efter ett tag (är min upplevelse). Min redovisningskonsult har tipsat mig om andra kollegor som är experter på andra områden när det har varit mer komplicerade frågor.
För mig som ‘liten’ egenföretagare har jag tänkt att jag är för liten för att gå till de stora (jag vill vara ‘viktig’ för min konsult). Min erfarenhet av de stora byråerna är som någon annan sagt att en blir en kugge i maskinen.
Spontant skulle jag säga att det spelar mindre roll var redovisningskonsulten sitter, om du arbetar med moderna arbetssätt kan du skicka in kvitton etc. digitalt etc.
Vad gäller uppdatering av bokföring är den egentligen bara aktuell (up-to-date) vid ett fåtal tillfällen per år utifrån vad som krävs för verksamhetsplanering och skatteskäl/bokföringsskäl. Så det är väl i praktiken drygt varje kvartal som det är akutellt i mitt bolag.
Vad gäller risker kopplat till liten egen och sjukdom skulle jag säga att de är begränsade så länge det inte är långtidssjukskrivning eller dödsfall, men då får en väl ta in en ersättare. Det är väldigt få perioder på året som bokföringen måste skötas akut.
Om man kollar på Fortnox hemsida finns det förslag på byråer där som är uppdelade på vart man bor.
Det handlar mycket om personkemi.
Jag har en egen liten byrå som debiterar mina kunder per timme.
Sedan har jag en kollega som också kör eget som jag bollar problem med.
Är det alltför svåra frågor tar jag hjälp av Rådek KB.