Hjälp att välja bank, bokföring och redovisningskonsult

Tack för all input. Med hjälp av detta och efter diskussion med redovisningsbyråer så verkar det som att jag har två vägar att välja mellan:

1. Kör allt genom Bokio. Gör det mesta av redovisningen själv. Ta hjälp vid bokslut/årsredovisning.
  2. Låt byrå göra löpande bokföring i Fortnox. Fakturera själv via fortnox fakturamodul. Skaffa “riktig” bank med företagskopling till Fortnox för viss automatbokföring.

Uppskattar att båda alternativen kostar ungefär lika mycket i mjukvara/banktjänst. Alt 2. blir klart dyrare men också mycket enklare. Kostnaden motsvarar ca 3 fakturerbara timmar/månad.

Jodå, det funkar finfint🙂

Nu vet jag inte vad du fakturerar men du betalar alltså ca 1000kr x 3 x 12 = 36 000kr per år?

Herre jävlar vad bra jag hade det.
Betalade:
2-3000kr/år för lite hjälp varje kvartal
5000kr/år bokslut och deklaration
7200kr/år bokföringsprogram (Bokio)

Nu gör jag allt själv.

Har du erfarenhet av bokföring och skatteplanering? Om inte ta gärna hjälp första åren (redovisningskonsult, gå kurs, köp böcker). Det är ofta inte bokföringen som är svårigheten utan att förstå skattelagstiftningen och bokföringslagen så att du gör rätt och utnyttjar de möjligheter som finns till smarta men lagliga upplägg.

Själv kör jag Bokio och för årsredovisning köra jag ÅrsredovisningOnline (supersmidigt) samt använder Björn Lundéns rådgivningstjänst för ev. bokföringsfrågor (men det är bara för att jag redan har avtal med dem). Hade jag inte BL så hade jag nog köpt timmar av en riktig erfaren redovisningsekonom som kan komma med smarta tips.

Nja. Kommer att ha ett spann på mitt timpris, men räknade såhär:
Redovisningskonsult som gör allt förutom fakturering 2000kr/mån
Faktureringsprogram 150 kr/mån
Bank, företagskonto och integrering med bokföringsprogram 500kr/mån (första året)

Hamnar runt 32000kr/år.

Vad skulle du rekommendera istället?

Den där 2-timmarskursen i bokföring jag gick på 1990-talet räknas inte riktigt väl? :wink:
Nej, jag känner att jag behöver hjälp att få allt rätt i början. Jag har nog ett ganska enkelt upplägg som jag kan sköta själv i framtiden. Men i början tror jag att jag behöver betala för att lära mig och för att få tid till att få in kunder.

1 gillning

Jag tycker du tänker rätt. Ta hjälp redan från start. I mitt jobb som redovisningskonsult kan jag direkt säga att jag hellre hjälper ett nybildat företag från start än att få ett mail 2 månader innan årsredovisning ska lämnas in med förfrågan att hjälpa med att komma ikapp med all bokföring och gärna leta efter de fel som gjorts i den egna bokföringen. Det kostar(nästan) alltid mer pengar och det kan redan vara för sent att göra vissa justeringar som påverkar bolagets ekonomiska ställning.

Det är mer lönsamt att lägga sin tid på att hitta och bibehålla egna betalande kunder. Det enklaste och vanligaste att outsourca är ju bokföringen och redovisningen i stort. Lite klurigare att outsourca säljet och kundrelationerna.

2 gillningar

Jag kan bara inte förstå vad du har för bokföring som är så bökig att det är värt att betala för. Bokio löser nästan allt själv.
Klarar du göra fakturan borde inte bokföra en handfull inköp per månad vara något konstigt.

1 gillning

Bokföringen är säkert väldigt enkel. Om man kan det.
Det jag skulle betala för är löpande bokföring, löneutbetalning, rapportering av moms och arbetsgivaravgift till Skatteverket, årsbokslut/redovisning, K10, tips kring skatteplanering, pensionslösningar, utdelning, etc.
Skulle kunna tänka mig att sköta det själv, men har varken tid eller fokus på det för tillfället.

Mitt råd är att prova använda bokios dyrare lösning eller foxknox är i stort sätt bara ladda upp en faktura och bokföra genom skriva ett sökord ex ”mobil” så får du upp ”mobiltelefoni” och klickar på den så bokför programmet själv.

Betala är typ samma sak som alla privata fakturor så det antar jag du redan gör.

Men använd hjälp första året så skulle jag tycka du borde kunna skippa det sen om du provar lite själv. Är förvånansvärt enkelt. Har en kollega som är totalt ointresserad och han får till det mesta utan hjälp sen hjälper jag han med att kolla över det inför momsen varje kvartal.

1 gillning

Håller med att Bokio är sjukt enkelt. När jag startade EF så kunde jag ingenting om bokföring. Har gjort allt själv nu i dryga 8 år och gått över till AB och tagit hjälp ett fåtal gånger av en kompis som är bokföringskonsult. Bokföring för mig som konsult tar max 1 timme sammanlagt per månad.

Hoppar in här och hoppas på lite bra tips :slight_smile:

Jag har ett AB där det händer väldigt lite (typ 1-2 verifikat i månaden). Jag letar efter ett verktyg eller en tjänst som “fixat allt åt mig” (inkl. årsredovisningen) för en rimlig peng. Jag tycker inte att det är kul att hålla på med bokföring och liknande själv, men är heller inte så sugen på att betala 10-15k för en byrå.

Någon som har ett bra tips? :pray:

Leta efter en mindre byrå så kanske du kan få ner kostnaden.

Själv betalar jag gladeligen en redovisningskonsult för att göra min bokföring, årsredovisning och deklaration. På köpet får jag någon som kommer ihåg alla datum där det ska göras något, kan hela skatteregelverket och vet hur allt från periodiseringar till utdelning fungerar.

1 gillning

Tack @AnnaS :hugs:
Jag har pratat med några mindre byråer men de ville ha mellan 10-15 för att sköta det. Fast det kanske är vad det kostar? Hur mycket betalar du per år?

Har inte summerat men mer än 15000 i alla fall. Jag sköter faktureringen och då måste jag även betala för Fortnox.

Min inställning är att om jag inte vill lära mig allt om bokföring så är det bättre att jag ägnar mig åt det jag är bra på och betalar någon som är bra på bokföring.

Det är ungefär som att meka med bilen, antingen svär man själv och försöker eller köper nån som kan.

1 gillning

Haha jaa det har du ju rätt i. Men du kanske har en mer komplex verksamhet än vad jag har? Jag har typ mobilfaktura + bankkostnaden varje månad, utöver det händer det inte alls mkt på mitt AB

Wint verkar ha ett “holdingbolag” paket som mitt AB kanske kvalar in på, men det kostar ändå över 10k om året. Antingen börjar jag bli snål men jag tycker ändå att det låter dyrt för att bara sköta om mitt AB.

Har du kollat på Slipp Redovisning? Har för mig att de har något liknande för mer eller mindre inaktiva ABs som ditt

Ja jag lever ju på mitt bolag.

Vad har du ditt till mer än att bekosta mobilen?

Konsultade via bolaget förut men inte längre. Tänker att det är bra att ha kvar bolaget ifall jag börjar konsulta igen i framtiden samt för utdelningsutrymmet :slight_smile: