En bolagsstruktur med ett holdingbolag på toppen med dotterbolag. Idag sker utbetalning av lön från respektive dotterbolag till mig som ägare, dvs vanlig lön. Inom kort kommer koncernen att utökas med ytterligare två dotterbolag och därtill kommer jag även att jobba i mitt egna konsultbolag AB som ligger helt utanför.
Min ambition är nu istället att från årskiftet fakturera respektive dotterbolag för min tid (lön) från mitt egna bolag. Detta då jag vill ha en tydligare verksamhet med omsättning i mitt konsultbolag och att hantering av lön från 4 dotterbolag känns ohållbart administrativt.
Bollade denna övergång från lön till fakturering med revisor som flaggade för att det eventuellt skulle kunna ses som en förtäckt anställning om inga andra uppdrag sker i Konsultbolag AB än min fakturering till koncernen? Är det så och då var tydligen risken att dotterbolag riskerar att få betala 31,42% i arb avg ytterligare.
Vidare vilka andra delar finnas att tänka på & grundförutsättningen för en förändring är ju att det ger mer fördelar och inte bara risk. Kanske någon kan ge sig på att förklara i ett räkneexempel ?
So go give me the direction and best way to head
Tack på förhand & eventuella killgissningar undanbedes …
De är i princip så jag gör fast utan koncerndelen, mitt konsultbolag fakturerar verksamhetsbolaget för utfört jobb, där jobbet faktiskt matchar exakt med vad konsultbolaget har utfört till andra bolag tidigare.
Dock har konsultbolaget bara en kund nu, vet inte var Skatteverket drar gränsen för att se de som anställning men känns som ett vanligt upplägg?
Så länge man har marknadsmässiga priser tänker jag.
Tack för reflektion & så skulle det absolut kunna vara. Nu har jag förmånen att ha en grymt bra dialog & hjälp av med revisor men precis som när jag fattar beslut i flertalet olika frågor såsom byggnadstekniska, investeringsstrategier, djupdykningar i motor, fitness med mera frågor så breddar jag min kompetensbas och det har visat sig fungera riktigt riktigt bra. Ibland fackmän, ibland forum, ibland vänner men oftast samtliga.
Så klart springer man ibland på kommentarer & utrop som får en att fundera, men det brukar jag snabbt skaka av mig. Så lite nyfiken hade du något kring själva frågeställningen ?
Har du två konsultbolag, konsultbolaget och verksamhetsbolaget? Verksamhetsbolaget fakturerar kunder och konsultbolaget fakturerar verksamhetsbolaget motsvarande? Varför göra så?
Två bolag varav ett av som är ett konsultbolag som jag äger 100%, där jag är anställd och som då också fakturerar just för detta jobb till de andra bolaget.
De andra bolaget ägs till 50% och är inget konsultbolag
Min struktur ser i princip likadan ut. Så huvudfrågan är om man istället för att ta lön från flera av verksamhetsbolagen i koncernenen där jag äger 80% kan fakturera respektive dotterbolag från mitt eget Konsultbolag ägs 100%. Finns det några fördelar med det annat än att jag får intäkter i mitt eget JAG AB
Tjusig skiss
I mitt fall äger även “JAG AB” de andra bolaget “AB 1”, dvs jag står bara som ägare på JAG AB.
Tanken med de är att JAG AB får utdelningar på vinster från AB 1 istället för att jag får dom privat (de är ingen ytterligare vinstskatt på utdelningar från intressebolag). Då kan jag sedan bestämma hur mkt jag själv vill ta ut från JAG AB i lön vs utdelning. På samma sätt tänker jag att de är en fördel om de blir så att AB 1 skulle säljas i framtiden. Dessutom är de ett extra steg bort från mig som privatperson i ansvar för de som händer i AB 1’s verksamhet
Anledningen till att skatteverket kan tolka det som förtäckt anställning är enkel, och har inget med din invecklade bolagsstruktur att göra. Du tänker gå direkt från anställningar till att fakturera för din tid på samma (fyra) arbetsplatser. Det hade varit samma problem om det hade varit ett bolag.
Om de fyra verksamheterna skulle göra utdelning till ditt holdingbolag, och holdingbolaget skulle göra en utdelning till dig och din delägare, så skulle det inte vara något problem.
Jag tycker också att du ska fundera på vad du ska använda ditt holdingbolag till egentligen. Ett vanligt syfte är att separera ditt ägande från andras ägande. I ditt fall verkar ägandet vara gemensamt.
Stort tack för svar, förstår då att det inte gör någon skillnad om det är ett eller flera bolag det handlar om. Även läst till mig en del som tydliggör att det finns förutsättningar som måste vara tydligt uppfyllda att gå från lön i eget bolag till att framgent fakturera från eget bolag.
Gällande holdingbolaget och företagsstrukturen så är den solkar i dess syfte och skapar helt andra förutsättningar än om den inte fanns. Vi säkrar att upparbetade vinster delas ut från dotterbolagen till holdingbolaget, detta för att vi växer organiskt och kapital behövs vid uppstart. Initialt så nyttjade vi även lån mellan koncernbolagen då kapitalbehovet skilde sig markant mellan dotterbolagen. Det har också gett oss möjligheten att resultat utjämna vilket ännu inte behövts. Slutligen så blir holdingstrukturen också en bra fördel vid kommande försäljning.