Holdingbolag och verksamhetsbolag - hur ska jag tänka kring koncern?

Jag sitter och ska sätta upp min bolagsstruktur för framtiden. Idag är jag heltidskonsult (egen) men avser skifta fokus till prenumerationstjänster, respektive tjänst i särskilt bolag. En del av dem kommer vara tillsammans med andra entrepenörer. Det jag vill uppnå med strukturen är effektiv beskattning och riskhantering. Jag utväderar främst två alternativ för bolagsstruktur och skulle vilja höra era tankar:

1. Holdingbolag med dotterbolag och ett separat konsultbolag.
  2. Även konsultbolaget konsolideras under holdingbolaget.

Idag finns enbart konsultbolaget och jag har pengar för att kunna betala lön etc. i konsultbolaget. Tanken är att medan jag bygger och säljer in prenumerationstjänsterna använda pengarna i konsultbolaget. Därefter långsiktigt dra in tillräckligt i konsultbolaget för att kunna använda alternativregeln för lågbeskattad utdelning i det bolaget (om jag väljer det upplägget). I det läget skulle lön etc. betalas från holdingbolaget.

Det jag ser som de främsta skillnaderna i detta är följande:

1. I alternativ 2 kan jag använda både huvudregeln och alternativregeln för lågbeskattad utdelning.
  2. I alternativ 1 kan flytta pengar från konsultbolaget in i övriga bolag (där det idag finns pengar). Vilket innebär att om jag behöver finansiera övriga bolag kan jag göra det från konsultbolaget.

Missar jag några viktiga skillnader mellan alternativen? Är det något mer jag bör tänka på?

Tacksam för era inspel!

1 gillning

Jag har gjort så som du:

• Holdingbolag UTAN verksamhet

• Bolag 1 - (RT i mitt fall) ägs av Holdingbolaget till 100%

• Bolag 2 - Ägs till holdingbolaget 87% och andra delägare på 13%

Det ger mig frihet att göra verksamhetsgrejer i Bolag 1 och göra koncernbidrag etc. Men det som du också får på köpet som du inte skriver är juridiskt skydd. Dvs. om t.ex. RT skulle bli krävt på ansvar så smittar inte det mitt finansiella sparandet i bolaget som finns i holdingbolaget.

Däremot kan jag inte ta ut utdelning på löneregel och schablon. Men jag tycker det är en okej avvägning. Särskilt eftersom många ändå vill ta bort det kryphålet i 3:12 reglerna.

Jag gör som Jan, det känns som ett praktiskt upplägg för att pengar kan flöda mellan de olika bolagen på önskat sätt samtidigt som det skyddar mot risk.

1 gillning