Vi är 2 som har varsitt AB. Vi ska starta ny verksamhet. Vi kommer starta 1 bolag där vi kommer äga 50/50. Vi planerar också att starta flera bolag framöver med 50/50.
Våra nuvarande bolag kommer vara vilande när vi startar nya bolaget så ingen verksamhet kommer bedrivas i nuvarande bolag.
När vi ska starta första bolaget finns flera alternativ:
Starta nya verksamhetsbolaget 50/50 samt 1 Holdingbolag.
Starta verksamhetsbolaget 50/50 samt varsitt Holdingbolag
Använda våra befintliga bolag för att starta nya bolaget utan att starta Holdingbolag.
Vilket alternativ tycker ni är bäst utifrån bolagsstruktur, skattemässigt, flytta pengar, vinstutdelning och för framtiden då vi planerar att starta flera bolag på sikt.
Jag är ingen expert, eller ens särskilt insatt, men spontant känns det som att ni bör planera för slutet, d.v.s. när ni går skilda vägar och slutar samarbeta. I det läget borde det vara enklare att ni har varsitt 100% eget ägarbolag som i sin tur äger 50% av ett eller flera verksamhetsbolag. Sen om det ska vara nya holdingbolag eller om ni ska använda era befintliga bolag låter jag vara osagt, det beror på hur situationen ser ut i de befintliga bolagen.
Skulle inte köra på alternativ 1. Även fast ni är vänner idag så kan allt hända och hur gör ni då? Skriv tydliga regler medans ni är sams.
Alt 2. Ni kan göra era nuvarande bolag till holdingbolag och ni sparar 25000 kr var (Alt 3) för nya bolag.
Jag skulle rekommendera ett holdingbolag var. Det finns ingen större vits med att bara starta ett holdingbolag, utom att skydda upparbetat kapital från dotterbolaget vid en eventuell konkurs.
Om ni använder era befintliga bolag kommer dotterbolagen att bli en del av övrig verksamhet. Skulle något av era respektive bolag hamna på obestånd riskerat dotterbolagen att tvångsförsäljas eller liknande.
Har ni däremot var sitt holdingsbolag (med upprättat aktieägaravtal) blir nästan alla kniviga situationer lättare att hantera.
Om ni kommer att ha anställda och vill kunna tillgodoräkna er dessa löner (enligt nuvarande regelverk) så bör ni inte välja alternativet med två holdingbolag. Orsaken till detta är att holdingbolaget bara får tillgodoräkna sig lönerna i ett dotterbolag som man har bestämmande inflytande över. Om era respektive holdingbolag äger 50% var så har de inte bestämmande inflytande och kommer därför inte att kunna tillgodoräkna sig lönerna i dotterbolaget.
Så i det fall ni skall ha anställda i verksamhetsbolaget så rekommenderar jag gemensamt holdingbolag som ni äger 50/50.
Den dag ni vill sälja verksamheten så startar ni bara ett nytt holdingbolag som ni överlåter aktierna till innan försäljningen.
Ja det smidigaste vore ju om våra nuvarande bolag går att göra om till Holdingbolag. Vet nån hur man gör det praktiskt? Då sparar vi 25 000 kr var dessutom.
Vi har inte bestämt hur vi ska lägga upp bolagsstrukturen än. Vi ska försöka ta hjälp av redovisningskonsult. Dom kanske har koll på för- och nackdelar när man är 2 som ska driva flera bolag. Som jag förstår det kan man istället använda förenklingsregeln och få 100% av vinstutrymmet var för sig när man har varsitt Holdingbolag. Men såklart det finns för- och nackdelar med allt.