Bolagsstruktur, utdelningsutrymme, och holdingbolag

Hej,
(ber om ursäkt för att jag inte lägger diagrammen i respektive stycke, men forumet tillåter endast en uppladdad bild)

Jag har sedan ett antal år tillbaka drivit ett konsult-AB där jag inte tagit ut någon utdelning och sparat allt utdelningsutrymme enligt K10(ca 1,1mkr).
Av olika anledningar så har fokus flyttats till andra bolag där jag är delägare, och konsultbolaget är idag ganska passivt.

Detta gjorde att jag för några år sedan skapade ett holdingbolag för mina befintliga och framtida bolag. Vid det tillfället föreställde jag mig följande struktur:
Se figur 2 nedan

Problemet är att jag inte hade tänkt på det sparade utdelningsutrymmet som jag går miste om om jag strukturerar bolagen så här.
Så här ser bolagsstrukturen ut i dagsläget:
Se figur 1 nedan

Detta har fått mig att tänka att den bästa lösningen kanske hade varit bakvänd - att konsultbolaget äger holdingbolaget. Strukturen hade då sett ut på följande sätt:
Se figur 3 nedan

Vad är era tankar om detta? Är jag på rätt spår eller finns det bättre upplägg i min situation?
Tar tacksamt emot tips!

Varför väljer du inte att använda konsultbolaget som holdingbolag och därmed få upp pengarna i konsultbolaget och använda ditt sparade utdelningsutrymme?

Jag vill i framtiden:

1. Ha möjlighet att fortsätta bedriva konsultverksamhet.
  2. Kunna lägga holdingbolaget i träda som en skatteplaneringsåtgärd.
    Och jag vill inte att dessa två skall vara ömsesidigt exkluderande. Det är därför jag har både konsultbolaget och holdingbolaget.

Jag antar att det du föreslår är det jag beskriver i figur 3, men utan “Holding AB”?

1 gillning

Jag upplever att figur två är vanligast och det är den som jag kör också…

Jag håller med Monica ovan, varför sätter du inte Konsult AB som holdingbolag? SNI kod och namn på bolaget kan du ju ändra, om det är där skon klämmer :blush:

Har man mycket pengar i ett holdingbolag bör man inte bedriva konsultverksamhet i det där man kan riskera tex skadeståndskrav. Mina jurister rådde mig att dela upp mina bolag av just den anledningen.

Med facit i hand så skulle jag strukturerat det så här från början. Det som ställer till det i detta fallet är ju som sagt det sparade utdelningsutrymmet som förgås.

1 gillning

Jag tror att det hade blivit en ganska krånglig övning då jag hade fått göra en full rockad mellan bolagen. Detta hade innefattat ändring av SNI samt överföring av företagsnamn, avtal, bankgiro, egendomar, domäner, abonnemang, F-skatt m.m. till “Holding AB”(som då skulle bli det nya konsultbolaget?).

Förstod det som att konsultandet var avslutat men jag håller med dej, i holdingbolaget ska det inte finnas den typen av löpande verksamhet. Detta ska förpassas till driftsbolag.

1 gillning

Det beror ju på hur mycket utdelningsutrymme du har sparat och vad du tycker det är värt. Jag förstod det som att det inte var någon direkt verksamhet i konsultbolaget?

1 gillning

Jag har skrivit det i figurerna men jag såg att det inte framgick i texten. Har uppdaterat trådstarten nu.
Det rör sig alltså om ca 1,1mkr i utdelningsutrymme.

I dagsläget är det ingen direkt verksamhet mer än diverse ströjobb för att betala de fasta kostnaderna i bolaget. Jag vill dock ha möjligheten att konsulta i framtiden.
Några större summor kommer dock inte komma från konsultandet, utan pengarna kommer att komma som utdelning från Intressebolag 1, 2, och 3.

Är du säker att du inte kan flytta utrymmet? Jag startade mitt holdingbolag efter konsultbolaget och det gick att flytta. Vet att min redovisningskonsult höll på lite med revisorn och Skatteverket, men det var inga problem.