Tack för bra info!
Jag funderar också ungefär samma sak. Nästa år, när min dotter fyller 16, så tänkte jag anlita henne för enklare administrativa sysslor i mitt företag. Det ska handla om att sköta sociala medier, kolla av epost och en del annan administration. Det handlar om ca 3-5 timmar i veckan.
Vad kan vara en marknadsmässig lön för detta som skatteverket godkänner? 4000 kr/månaden?
Förenklat:
4x4 tim/mån = 16 tim.
4000kr/16 tim = 250kr/tim = ca 41000kr/mån = låter orimligt högt utifrån din beskrivning av arbetsuppgifterna OCH 16 år.
Vanlig lön för 16 åringar är ca 80-100kr/tim inom t ex cafe/handel.
När det kommer till barn verkar det vara etablerat hur mycket ersättning som kan ges.
2.1 Ersättning till företagsledares make och barn eller företagsledares makes barn för utfört arbete Allmänna råd till 60 kap. 12 § andra stycket och 13 §: Med marknadsmässig ersättning bör avses vad som normalt betalas för motsvarande arbetsprestation på orten. Vad som kan anses som marknadsmässig ersättning för olika yrkeskategorier får anses framgå av lönestatistik och kollektivavtal m.m. Utbildning, branscherfarenhet och dylikt bör beaktas vid denna bedömning. Uppgift bör normalt lämnas om de grunder ersättningen beräknats efter. Någon sådan uppgift behöver dock inte lämnas om ersättningen inte överstiger 90 kr per timme.
Jag tycker det låter självklart att du kan betala din fru för detta.
Jag hade ringt skatteverket och frågat vad som gällde för att det skulle bli rätt. Alternativt frågat min revisionskonsult.
Blir det några tusen ut varje månad och du kan slippa känna att din fru jobbar gratis så är det väl värt lite efterforskning.
Den viktigaste frågan du ska ställa dig är har din fru rätt kompetens att göra uppgiften löpande bokföring och bokslut, årsredovisning och inkomstdeklaration?
Se följande bara som en referens till marknadsvärde:
Som konsult gör jag detta för bolag till arvode om mellan 500-2500 kr per månad beroendes de faktorer som påverkar omfattningen. Effektiv ger detta mig en lön på c:a 200 kr - 1000 kr per månad. I mina ögon är en lön på 5000 kr per månad 800% högre än marknadsvärdet.
Jag har fått erbjudande av flera arbetssökande på min anons där de erbjuder dig att jobba för 130 kr per timme.
Nyligen så loggade jag in på arbetsförmedlingen som arbetsgivare för att se att det fanns 1300 ekonomer som söker jobb. Många skulle acceptera 10% anställning bara för att bredda deras erfarenhet.
Angående er plan om att hon ska starta bolag som redovisningskonsult är ett alternativ men tänk på att hon ska få registrera sig på register för bekämpning av penningtvätt. Skulle hon i en inskpektion inte uppfylla de krav som ställs på en redovisningsbyrå så kan hon få böter på minst 450.000kr. Så vägen att gå som konsult för endast ditt uppdrag är troligen det sämsta alternativet. Men ändå spännande och skulle hon få en kundkrets så blir det lönsamt.
Vill hon driva en redovisningsbyrå så ställer jag upp som mentor henne och visar alla utmaningar och fördelar denna bransch erbjuder.
Jag är idag mentor för flera UF företag så jag är van att motivera folk att bli entreprenörer ![]()
Bara det faktum att börjar med att ta reda på någon innan du tar beslutet säger mycket om dig
lycka till med er utmaning Det kommer gå väldigt bra för dig och frugan
Med vänlig hälsning,
Michael
Du har ett AB. Inga problem alls säger jag när det gäller 10-15 i månaden.
Du har ju själv svaren på vad hon gör till och med om frågor uppstår.
inga somhelst problem
Om man utgår från att huvudansvaret är för sociala medier så borde man kunna köra med liknande löneläge som en kommunikatör, fast anpassat för ålder. Så kanske någonstans motsvarande en lön på 22000 kr/mån för en 16-åring. Om man jobbar 4h/veckan så motsvarar det ungefär en 10% tjänst så 2200 kr/månaden. Alltså ca 140 kr/h.
Jag driver AB, ca 25-30 verifikat i månaden plus lön för mig.
Betalar ca 1000kr i månaden för det.
Är syftet att ge pengar till frun så tror jag inte du får nått problem med ditt upplägg.
Tycker dock du borde överväga att leja bort allt och låta frugan göra något roligare än din administration!
Du kan självklart betala ut lön till din fru för det hon gör i bolaget. 5-10 tkr/månad är helt rimligt. Under mina 20 år som redovisningskonsult så har jag aldrig råkat ut för någon kontroll från SKV angående löneuttag i hushållet.
Varför anlita en utomstående konsult när det finns kompetens i familjen (om hon kan bokföring)
Det här vanligt att man fördelar löneuttag i familjen för att inte komma upp över brytpunkten för statlig skatt.
Jag tänker att du kan vara lite mer frikostig med hennes roll. Hon är kanske även strateg och ekonomisk rådgivare? Vips så +10 000 kr/mån
Och, hur ska någon bevisa 20-30% roll vs 10% faktiskt arbetstid? Inlämning av tidrapport? Knappast.
Som redovisningskonsult så borde du inte rekommendera saker som går emot SKV riktlinjer.
Det är väldigt tydligt att man inte får avlöna hushållet utan insats, och lönen måste vara marknadsmässig.
Att avlöna någon 10k i månaden för 16h jobb blir 625:-/h. det är nog inte att anse som marknadsmässig ersättning.
Problemet är att om Skatteverkets handläggare anser en viss sak och tar ett beslut om upptaxering/förändring utifrån det (utifrån handläggarens erfarenhet/kunskap/tolkning av regelverk) så är det NI som ska överklaga och bevisa att handläggaren har fel och ni har rätt.
Sen att HA rätt och sen FÅ rätt är också olika saker OCH dessutom kommer det garanterat med en del tidsåtgång och besvär också.
Jag köper ditt resonemang och att testa gränserna maximalt är ingen bra idé. Men, 15k/mån är inte en orimlig summa givet det som nämndes i arbetsuppgifterna och det går lägga in fler arbetsuppgifter i det.
Enklast är väl att ta ett snack med Skattebetalarnas förenings jurister, och signa deras försäkring. Säger de ja till det du vill göra och du har försäkringen så blir det inte särskilt jobbigt vid konflikt med Skatteverket. Har fått hjälp av de vid två tillfällen och båda slutade till min fördel efter lite mailande mellan de och Skatteverket.
15k för 10% arbetstid? Det är högst orimligt..
Skulle hävda att 10% arbetstid är orimligt för en erfaren person.
Ser inte hur man kan lägga mer än 2-4h per månad på detta. Givetvis beroende på antal verifikationer och fakturor.
Ja, precis – det är självklart att det ska finnas en faktisk arbetsinsats, vilket det ju gör i det här fallet. Och “marknadsmässig” är trots allt ett ganska brett begrepp. Det finns gott om både överbetalda och underbetalda roller där ute, så det går inte att dra en knivskarp gräns.
Dessutom handlar det inte bara om antal timmar, utan om vilket ansvar som ligger i rollen. Att sköta hela administrationen kräver både kompetens och att man är tillgänglig och flexibel när saker dyker upp.
Skatteverket brukar främst titta på om ersättningen är rimlig i förhållande till vad som faktiskt görs, och så länge det finns en reell insats och man kan visa ungefär vad som ingår, brukar det sällan vara några problem.
Nope, det är inget brett begrepp. Är du nybörjare och lönestatistik säger att normal lön är 30-40k så kan du inte betala 10-15k för 10% arbetstid. Det är inte marknadsmässigt.
Om ditt ansvar är att skicka fakturor och fixa med bokföringen som anställd, så har du ett väldigt litet ansvar.
Det blir ju dock ett problem att betala 150k i månadslön för någon som gör redovisning internt i ett fåmansbolag.
150k var vi väl ändå inte uppe i? Nybörjare var nog ett antagande.
Hur som så kommer SKV inte fundera på fruns lön, och TS kan sova gott om nätterna.
15k för 10% blir 150k för 100%.
Hurvida TS fru är nybörjare eller ej vet jag inte. Men även för en auktoriserad redovisningsekonom är 150k långt över marknadsvärde.