Om man inte arbetar med apputveckling eller liknande där den behövs för test etc, kan jag inte se hur man kan motivera köp.
Nej men fortfarande billigare än att ta ut lön eller utdelning och sedan betala för den. Eller förbiser jag något?
Man behöver så klart ha en god motivering.
Mitt företag arbetar bland annat med informationssäkerhetsutbildningar och då är det motiverat att ha praktisk kännedom om säkerhetsfunktionerna i handledsdatorer och hur de praktiskt kan användas i verksamheten. Jag har också viss kundjour och då är det motiverat att alltid kunna vara tillgänglig även då mobiltelefonen inte är med.
Alla företaginköp behöver kunna motiveras med verksamhetens behov.
Just telefoni tycker jag är värdelöst. Jag kör privat trots bolag eftersom telefoni är en sån grej som tenderar att bli dubbelt så dyrt för företagskunder utan orsak.
Samma här. Som bonus slipper du dessutom alla irriterande säljsamtal.
Exakt så, sitter en Apple Watch runt min handled som är 100% ok att ha via företaget.
Nu jobbar jag visserligen också med MDM och liknande så för min del är det lite motiverat.
Samt att jag behöver finnas tillgänglig utan att behöva ha telefon med mig.
Nej men fortfarande billigare än att ta ut lön eller utdelning och sedan betala för den. Eller förbiser jag något?
Det stämmer ![]()
Hade de inte varit mer kostnadseffektivt att minska 30-100 medarbetare på skatteverket och bara strunta i alla avdrag.
Kanske. Har någon gjort beräkningen?
Du får nog förtydliga lite.
Ska vi ta bort alla avdrag, dvs betala in mer till staten?
Eller ska vi ta bort dem som granskar avdragen (alla blir ju inte granskade) och istället göra avdrag på allt? Då gissar jag att staten tappar massor med intäkter. Företag konsumerar en hel del.
Mitt abonnemang kostar 249/mån ex moms och då är det fri surf samt fria samtal och SMS över hela världen i princip.
Tror inte du hittar fri surf för under 249kr/mån inkl. moms för privatperson. Om man ska skatta för 249kr så blir det i princip 160-170kr man kan handla för.
Väldigt billigt om det inte förutsätter att du har massa andra tjänster hos den operatören
Jag har samma pris. 249 ex moms obegränsat. Har enbart 1 abonnemang.
Samma här.
Min undring är om du då stoppar in 250 kr mer i sparandet varje månad?
Jag har faktiskt runt 50% sparkvot privat samt 6 mån buffer, pressar in så mycket jag kan utan att leva snålt ![]()
Företaget kör jag med KF och har en fast summa per månad för det krävs lite mer likvider i företaget och vågar inte riska större delen av pengarna då börsen kan behöva lite återhämtningstid vid nedgång.
Jag vill ha 6 månaders driftkostnader på ett räntebärande konto, resten rakt in i en KF haha.
Jag är enmansföretagare och min fru är inte engagerad i bolaget. Får man ha personalfest med sig själv och ta med respektive på övernattning på hotell. Och restaurangmiddag?
Jajamensan, närstående får vara med.
Maka/Make/partner samt barn.
Hade mobilabonnemang på företaget tidigare också men upplever också att det var i princip dubbla kostnaden då vi tog de på företaget. Dessutom en jädra massa försäljare som ringde.
Numera har vi istället familjeabonnemang där vi betalar ca 1256kr sammanlagt för 4 st abonnemang med fri surf för alla dvs 320kr/st.
Vilket betyder att du måste betala ut ca 600kr ur bolaget för att finansera 1.
Bra mycket dyrare än att bara ta kostanden i bolaget om det är möjligt.
Nja, jag kan ju inte ta alla 4:a i bolaget ![]()
Precis, men då är det ju inte relevant ändå.
Detta handlar ju om kostnader man KAN ta i bolaget.
Ja, och i vissa fall/kombinationer kan det löna sig att INTE ta det man tror/tänker på företaget. Samma som med förmånsbil, det är långt ifrån ”alltid” det är lönsamt ta på företaget =det beror på.