Vid mitt förra jobb fanns planer på att av olika anledningar köpa in/dela ut lyxiga Rimowa-resväskor till alla. (Aluminumresväskor av hög/dyr kvalitet).
Har för mig att man undersökte det närmare och det ansågs för riskabelt att göra eftersom det mycket troligt skulle bli förmånsbeskattat.
Är du däremot en som behöver få med specialutrustning stötskyddat t ex fotograf, du jobbar på mässor med känslig utrustning, kanske är flygvärdinna osv så är det nog lättare hävda att det behövs för jobbet.
Däremot bara för att ta med den vanliga arbetsdatorn så blir det nog svårare. Möjligtvis att det skulle funka med en lite mer specialanpassad/stötskyddad kabinväska.
Kollade om den större/dyrare planen ger något mer än bara utrymme, t ex säkrare backup, högre bandbredd eller dylikt. Det verkar den dock inte göra. Kanske någon annan cloudtjänst har denna setup.
En datorväska är nog inget större problem, resväskor däremot har jag också hört kan bli svårmotiverat just för att de kan användas privat också. Man kan nog ha med sig tanken att utöver att det förstås ska kunna motiveras för att generera inkomst i firman så får man sätta sig i en skattejurist skor och vad de personligen anser är privata prylar. Som klassikern att man som it-konsult plockar ihop dator så bör man undvika alla produkter med ordet ”gaming” i namnet (om man nu inte är esportare eller influencer inom gaming då förstås)
Men bära med sig arbetsdatorn om man arbetar från olika platser har jag svårt att se att skatteverkets jurister skulle ha någon större synpunkt på.
Här har vi kärnan i det hela! Har man med sig detta tänk kommer man långt. Dessutom bör man vara lite extra varsam med inköp som är av typiskt privat karaktär så som boende, resor, fordon, mat, kläder osv. Det är oftast där det stökar till sig ordentligt men också där det finns som mest riktlinjer.
Skulle även släppa tankarna kring dom där små köpen. Ingen har blivit “rik” på att försöka klämma in en prenumeration på Youtube Premium i bolagen för någon hundralapp.
Rik och rik. Mitt primära mål i privatekonomin är att inte gå back varje månad, vilket jag gör nu.
Håller med om att Youtube premium är ett svajigt exempel. Har aldrig varit aktuellt för min del, just det var mest en hypotetisk fråga. Det jag funderat på för egen del är chatGPT, och nu efter denna fråga ev iCloud.
Ja, men ChatGPT är väl inte särskilt svårt att argumentera för att ta i bolaget som flera tidigare har nämnt. Samma med iCloud? Det är ju inte främmande tjänster för ett bolag att köpa in. Sen vet du ju bäst själv ifall inköpet används av bolaget eller ej.
Jag begriper att det kan kännas lite luddigt ibland men du behöver ju egentligen enbart ha argument för att kostnader kommer till för dina intäkters förvärv. Då är du på det klara.
Om du använder din iCloud eller ChatGPT privat så kommer du inte åka i fängelse. Det är så lite pengar.
Annat blir det ifall man uppsåtligen och systematiskt försöker betala privata levnadskostnader i bolaget, men sedan försöker med skohorn få in dessa som relevanta i bolaget.