AB - Undantagen moms & inköp

Hej,

Jag har ett AB som jag driver på sidan om mitt heltidsjobb. Årsinkomsten är mindre än 120000 kr så jag valde att inte registrera mig för moms för att underlätta redovisningen (Skatteverket: undantag moms).

Något jag inte tänkte på är att det då inte verkar gå att lyfta ingående moms, dvs kostnaderna för inköp kommer att öka.

Har jag tolkat det rätt? Är det värt att momsregistrera sig i så fall?
Hur tänker ni?

Ja du kan inte både ha kakan och äta den - ingen utgående moms betyder inget avdrag på inkommande moms.

Däremot tycker jag inte administrationen är så komplex. Ditt bokföringsprogram genererar rapporten och du laddar upp det till Skatteverket en gång om året/kvartalet. Det brukar vara värt det.

Silver du till företag brukar det vara bättre att momsregistrera. Säker du till privatpersoner brukar det vara bättre att låta bli, om man får.

Med så liten omsättning behöver du bara redovisa momsen 1 gång om året.

Så momsregga du, och skaffa ett bokföringsprogram som hjälper dig att hålla koll :slight_smile:

Det här är ett vanligt missförstånd. Man kan faktiskt ha kakan och äta den i det här fallet. Moms behöver alltså inte kvittas mot annan moms. Man kan dra av ändå.

Mina bolag fakturerar till exempel utan moms (utländska klienter) men drar moms på alla inköp.

Ja, det är det och bokföringen blir inte så besvärligt som du föreställer dig.

1 gillning

Fast ditt är ett annat scenario där du givetvis har avdragsrätt för moms efter det är köparen i det andra landet som är skyldig att redovisa din utgående moms, därav namnet omvänd moms.

1 gillning

Poängen är att det är irrelevant om du har utgående moms eller inte. En startup med 0 kr i intäkter kan fortfarande göra momsavdrag. Jag har stött in i flera företagare som är under uppfattningen att ingående moms behöver kvittas mot utgående moms. Så är det alltså inte.

Men rtca menade kanske att momsregistreringen innebär att momsen gäller både inköp och försäljning, inte endast en del.

Tack för alla svar, jag kommer att momsregistrera :slight_smile:

Kom ihåg att moms egentligen är en ytterligare skatt på alla dina intäkter. Sedan dras ingående moms ifrån det.

Så jag har lite svårt att se hur du skulle tjäna på det vid omsättning på 120k, men det beror ju såklart på hur mycket grejer du köper och kostnadssituation i övrigt!

Nej. Moms är ytterligare en skatt på slutkonsumenten. Neutralt för företagaren. Därav att du som företagare kan få priser redovisade utan moms hos diverse handlare. Är bara ett administrativt ok.

Det beskrivs ofta så, men i praktiken för mig som företagare är det en extra skatt på intäkter.

Om jag får in 100kr efter en försäljning till en konsument, så blir jag skyldig 25kr i moms, så länge jag inte kan kvitta det med kostnader och inköp.

Och har du mer kostnader än intäkter får du tillbaka mer moms från staten. Det är bara en ren administration. Din intäkt/kostnad är alltid utan momsen som bara passerar dig som företagare. Så nej, det är inte i praktiken en skatt för dig som företagare.

För de som ev är entreprenörs-wannabees här på forumet är det bra att använda rätt begrepp.

Usch vad otrevligt. Jag slutar skriva med dig här

Om du anser att det är otrevligt att påpeka hur företagande och moms fungerar vet jag inte vad du gör med annan fakta som presenteras här? Ska felaktigheter stå oemotsagda för att det blir dålig stämning när någon har fel?

Nej,

Din kund har betalat 80kr +20kr moms till dig. Du ska bara administrera momsen och betala in den åt din kund till skv.

1 gillning

Jag förstår hur du menar, men kom ihåg att vi pratar om TS situation som idag inte är momsregistrerad.

TS kan idag sälja sin pryl för 100k till konsument, och få alla 100 kronorna i intäkt.

Om TS vore momsregistrerad säljer han fortfarande sin pryl för 100kr, men är nu skyldig 25kr i moms (som kan minskas med ingående moms)

Om vi bortser från att din kalkyl är felaktig och du behöver lära dig räkna moms omvänt så blir TS istället bestraffad när TS handlar. Som du är inne på.

Och hurvida den kalkylen slår bättre/sämre för TS kan enbart TS säga.