Är det stor kostnadsskillnad på att köpa något privat eller om mitt företag betalar? Aktiebolag AB och är fåmansbolag
Räknar jag rätt?
Säg att jag ska köpa en dator för 10 000 kr inklusive moms. Eftersom företaget kan dra av momsen på 25% kommer datorns kostnad vara 10 000 x 0,8 = 8000 kr för företaget.
0,8 kommer ifrån att man drar av 20% för att ta bort momsen. Uträkning: 8000 x 1,25 (för att lägga på 25% moms) blir 10 000.
Men vad kostar det mig om jag tar ut pengar (som utdelning) från företaget och betalar själv?
Hur bli det när jag ska betala konferens med företagets pengar? Blir det samma sak?
Vi utgår från att datorn endast ska användas inom företaget
Oj!
Du räknar säkert rätt men tänker fel.
Om du driver bolag måste du skilja på företagets pengar och dina privata pengar.
Varför skulle du använda dina privata pengar för att köpa en dator till ett företag?
Allt som hör till företaget köper du med företagets pengar.
Och släpp den här tanken. Moms är en skatt för privatpersoner, företag betalar inte moms. Se det som att moms inte existerar när du handlar med företagets pengar!
Handlar inte om lönsamhet utan skilja på dina och företagets pengar. När du börjar göra detta så kommer företaget gå bättre. Har sett exempel på företagare som inte tar investeringar i företaget för att de i sin privata ekonomi inte har råd…
Glöm inte att företaget nu kan ge anställda en skattefri julgåva på 500:-
Nej, nej nej. De flesta företag är momsregistrerade, verkstäder, lanbruk revisorer, mm mm mm.
Skillnaden är att de får dra av för sin betalda moms vilket i praktiken gör stt endast betalar för det mervärde de tillför tjänsten eller varan.
Exempel. Ett företag köper in en vara för 1000 kr vilket är detsamma som 800 plus moms. Säljer den sedan vidare till en privatperson för 1250 kr, vilket är 1000 plus moms.
Moms att redovisa till Skattemyndigheten 250 minus 200 likamed 50 kr.
Privatpersonen som köper för 1250 har ju givetvis ingen avdragsrätt.
Ja precis, totalt ska skatteverket ha 250kr moms, vilket är vad privatpersonen har betalat i moms.
Företaget man köpte varan av för 800 ex moms betalar dom 200 första till SKV och du själv betalar 50 i och med att dom övriga 200 kvittas mot varandra.
Själv får man ut 1000-800 = 200kr i vinst.
Alla momspengar man får in går 100% oavkortat till skatteverket och alla momspengar som går ut går 100% oavkortat tillbaks till ens företag. Det kanske finns någon undantagsregel här, men moms ska man aldrig se som en kostnad eller inkomst för sitt AB.
Företag betalar inte moms, det är en skatt för privatpersoner. Sen att företaget eventuellt behöver ligga ute med pengarna en stund är en annan sak, men det är inte en kostnad.
När jag startade mitt AB var det iallfall så jag blev lärd att tänka och tycker såhär i efterhand att det blir mer rätt, att man ska inte kolla på momsen, alls. För dom pengarna bara “försvinner” på ett eller annat sätt ändå, ner i ett svart hål, även kallat Skatteverket.
Just orden “att dra av moms” tycker jag är fel att använda och gör det hela mer komplicerat än att bara tänka “moms finns inte”, även fast det är ett tillfälligt utlägg när man köper in något. Ser man till exempelvis bokföringsprogram (Iallafall Fortnox som jag använder, men misstänker att alla gör samma sak) om man kollar på statistik för företaget exempelvis “Hur ser ekonomin ut för mitt företag?” så är alla siffror alltid redovisade ex moms, av just anledning att momsen spelar ingen som helst roll, förutom ett par få undantag som du nämner, finns säkert fler undantag.
Men i daglig verksamhet när du köper/säljer tjänster/produkter så bör man i min mening helt koppla bort att moms finns för att göra det lättare, vilket även återspeglas när man gör affärer mellan olika bolag, alla priser som diskuteras är alltid ex moms.
Momsen påverkar inte resultatet varken positivt eller negativt.
Jag tänker att det enklaste sättet att jämföra är vad som händer när du köper något för 10k på företaget.
Om du inte köper något för 10k på företaget, så:
Företaget gör 8000kr mer i vinst (eftersom det får 2000kr i moms tillbaka)
Företaget betalar 20,6 % i bolagskatt på den ökade vinsten, dvs 1648kr.
Kvar har bolaget 6352kr mer som kan delas ut
Sedan beror det på:
Vid utdelning till förmånlig beskattning, 20% skatt, får du alltså ut 5082kr mer
Vid utdelning till vanlig beskattning, 30% skatt, får du alltså ut 4446kr mer
Alltså, och omvänt, om du köper något för 10 000kr med 25% moms på ditt företag, får du antingen ut ca 5000kr mindre, eller ca 4500kr mindre, beroende på.
Det är alltså extremt förmånligt att köpa den där datorn för 10 000kr på företaget, för det kostar dig (under antagande att det är ditt helägda bolag) bara hälften så mycket som om du delat ut pengarna och sedan köpt den där datorn för skattade pengar privat.
Med det sagt, så är detta väl en icke-fråga ändå. För om företaget behöver en dator för 10k så köper ju företaget denna datorn för 10k. Om du behöver en dator privat så köper du den privat.
Sedan ibland är det väl i praktiken lite flytande och gråzon i fåmansbolag. Kanske använder man exempelvis sin jobbtelefon privat, och därmed behöver man inte en telefon privat utan tar den kostnaden på företaget. Om jag förstår det rätt är detta “okej”, så länge det inte orsakar merkostnader för företaget. Likväl så kan en person ha köpt en telefon privat, som de sedan använder i sitt nystartade bolag och struntar i att köpa en ny telefon eftersom företaget nyttjar din privata telefon.
Exempel:
Ett företag köper in plåt för 1000 spänn plus moms. Betalar fakturan på 1250.
Förädlar plåten och gör delar till ljusstakar. Säljer dessa till ett annat bolag för 2000 plus moms. Det andra bolaget betalar fakturan på 2500.
På skattedeklarationen månaden efter deklarerar plåtföretaget ingående moms om 250 och utgående på 500. Mellanskillnaden betalas till staten.
Det senare företaget skruvar ihop plåtbitarna till ljusstakar och säljer till GeKås för 3000 plus moms. Betalar fakturan på 3750. Deklarerar ingående moms på 500 och utgående på 750. Mellanskillnaden går till staten.
Sen säljer GeKås dom där till vanligt folk. Dom betalar sammanlagt 4000 spänn plus moms alltså 5000.
GeKås redovisar ingående moms 750 och utgående 1000. Staten tar mellanskillnaden.
I varje steg har en värdeökning skett - det är vad staten i praktiken beskattar.
Mja, men i slutändan är det privatpersonen som betalat all moms i hela ledet.
Företag 0 säljer för 1000+250 moms
Företag 1 köper för 1000+250 moms = Företag 0 ska betala 250kr moms till SKV
Företag 2 köper för 2000 + 500 moms = Företag 1 får tillbaks 250kr moms och företag 2 ska betala 500kr moms = 500kr moms till SKV
Företag 3 köper för 3000 + 750 moms = Företag 2 får tillbaks 500kr och Företag 3 betalar 750kr moms
Företag 3 säljer för 4000 + 1000 moms = företag 3 får tillbaks 750kr moms och ska betala 1000kr moms till SKV
Totalen till SKV blir 1000kr moms.
Privatperson betalar 1000kr moms?
Privatpersonen har alltså betalat för all moms i slutändan, inte företagen, hur många led du än gör.
Nu vet jag dock inte hur det blir om ett företag säljer en vara med förlust, men det borde vara samma sak fast åt andra hållet
Mycket möjligt att det heter så rent juridiskt, men det är ändå en privatperson som betalar för det.
EDIT: Insåg efter att min matte är lite fel, men kontentan blir det samma, det är privatpersonen som kommer betala för all moms i slutändan, förutsatt att inget företag säljer med förlust.
Nja, alltså slutkonsumenten betalar ju i slutändan alla kostnader som uppstått i alla led för att framställa en produkt. Sen att vi hjärntvättats till att se moms som något särskilt och redovisa denna på BR som en skuld är ju enligt mitt sätt att se det ren bokföringssemantik.
Om vi odlat oliver på Sicilien under maffians glansdagar och bonden fått betala 25 % av det han sålt för till Don Corleone för att undvika slumpvisa maskinhaverier och den lokala butiksägaren samma belopp till Don Stanza för att undvika att butiksfönstren oförklarligt faller i bitar nattetid så hade slutresultatet varit detsamma.
Slutkonsumenten av oliverna hade fått stå för notan eftersom alla led måste täcka sina kostnader.
Här i Sverige heter bossen Don Skatteverket och våldskapitalet ligger hos staten. Precis som på Sicilien så är det en dålig idé att inte betala för beskydd…
Fram till 1969 hade vi omsättningsskatt kallad oms. Det innebar att skatten lades på enbart mot slutkund. Oerhört mycket bättre, eftersom man slapp all bokföring i bakomliggande led. Eftersom EU ändrade sig från omsättningsskatt till mervärdesskatt 1967 beslöt sig Sverige för att göra likadant. Då lade man till ett M framför så att oms blev moms, därav den konstiga benämningen.