Lagar ett försäkringsbolag din bil utan att betala moms? Betalar en mobiltelefonoperatör moms på mobilen som "ingår" i ditt abonnemang? | Fråga kring hur moms påverkar priset pả varor och tjänster beroende på hur man "köper" dessa

Hej!

Hjälp mig att förstå moms lite bättre. Jag misstänker att “hålen” nedan är tilltäppta av lagstiftaren, men jag skulle gärna vilja veta lite mer hur man skall tänka!

Lagar ett försäkringsbolag din bil utan att betala moms?

Många ogillar att försäkra saker de ekonomiskt kan hantera att förlora, t.ex. en billigare bil, pga försäkringsbolagens vinster, ineffektivitet och andra kunders fusk etc.

Men om jag förstått det rätt så är försäkringar inte momspliktiga? Men hur är det med reparationerna som försäkringsbolagen utför åt sina kunder? Är dessa momspliktiga? Måste försäkringsbolagen stå för denna moms för de har ingen “Ingående” moms att dra av den mot?

Annars tänker jag att det skulle vara en moms-vinst med forsäking?

Betalar en mobiltelefonoperatör moms på mobilen som “ingår” i ditt abonnemang?
Mobiltelefoner som ingår i abonnemang eller ges som gåva om man binder sitt abonnemang, betalar mobiltelefonoperatören moms på dessa? Eller kvittas momsen för mobilinköpet mot moms på abonnemanget?

Ja, men det har de såklart tagit hänsyn till i sina riskkalkyler så det är ändå du som betalar (genom att din försäkring är dyrare). En försäkring kostar samma som det den försäkrar (plus vinst till försäkringsbolaget), fast det är utslaget på hela kollektivet.

Du har fattat rätt hur det funkar. Mobiloperatören betalar telefonen och då betalar de också moms. Sedan drar de av mot den ingående momsen. Eftersom de går med vinst så kommer de alltid ha ingående moms att dra av mot. Detta är samma sak som för andra företag.

Företag fakturerar med moms mellan varandra men eftersom det alltid är deras kunder som står för momsen (mer ingående än utgårnde moms) så räknar de inte på momsen som en kostnad. De betalar alltså moms på varorna de köper men de får tillbaka momsen från Skatteverket. Finansiella tjänster är ett specialfall.

Byggmoms är ett annat specialfall. Där är det ofta den som har totalentreprenaden som betalar in momsen åt sina underleverantörer. Så underentreprenöreren fakturerar utan moms. Ett sätt att komma åt skattefiffel.

3 gillningar

Försäkringar brukar väl lösas så att försäkringstagaren betalar skadan och får ersättning för kostnaden exklusive moms om ft har rätt att göra avdrag för momsen.

På så sätt uppstår ingen momskostnad för försäkringsbolaget.

2 gillningar

Vilket krångel. Skattesystemet är verkligen spretigt.

2 gillningar

Som så mycket annat, ett beslut av EU. Fram till 1967 hade vi Omsättningsskatt, OMS. Sedan blev det Mervärdesskatt vilket något felaktigt döptes till MOMS.

1 gillning

En parameter är följande: om du köper mobil med abonnemang så kommer många operatörer att redovisa momsen för “köpet” direkt, även om det sedan står på varje faktura en moms som inräknar delbetalningen på mobilen.

1 gillning

Jag vill minnas (mer än 10 år sedan) att jag fick en faktura på självrisken och momsen från försäkringsbolaget när jag råkade ut för skada på en lastbil. Sedan fick jag dra momsen.

2 gillningar

Man kan också förtydliga att den moms som står på de följande fakturorna bara inkluderar momsen på själva abonnemangsdelen. Momsen på hårdvaran redovisas bara den första gången, precis som du skrev. Iaf är det så för mitt bolag och mobil.
Detta var något som min förra Bokföringsbyrå missade, så jag missade möjligheten att dra av en del moms på hårdvaran. :confused:

2 gillningar

Stort tack för alla svar!

Min utgångspunkt var mig som privatperson - och då antar jag att jag inte kommer att se momsen specificerad på mina räkningar?

För försäkringar som sådana är momsbefriade, men momskostnader lär väl ingå i försäkringspriset då det ingår för försäkringsbolaget när de betalar räkningar till t.ex. bilverkstäderna.

Det som fick mig att börja fundera på detta var ett erbjudande om mobiltelefonabonnemang, som var väldigt gynnsamt, och där det ingick att jag fick en relativt dyr mobil “på köpet”. Då började jag fundera på om det vara momsmässigt gynnsamt, att jag kunde få mobilen “så billigt” för att företaget kunde ge den till mig utan att betala moms… Men där hade jag alltså fel. Men operatörerna lär ha stora inköp och bra inköpspriser på mobilerna.

Hur hanterar företag moms vid gåvor, t.ex. reklam-t-shirt? Blir den momsfri för företaget som kostnad så länge de har mer ingående än utgående moms?

Har man mer ingående moms än utgående moms får man pengar tillbaka från Skatteverket. Har man mer utgående än ingående får man betala in pengar.

Moms är ingen kostnad för ett företag!

Undantag är företag med låg omsättning som inte behöver momsregistrera sig. Då blir ingående moms en kostnad och man tar inte ut någon utgående moms.

2 gillningar

Och företag som i huvudsak har momsbefriad verksamhet

3 gillningar

Det här är helt rätt men med hänsyn till att vi numera lever i en värld där känslor är viktigare än fakta så vill jag påpeka att moms KÄNNS som en kostnad när jag betalar den en gång per kvartal och kontot dräneras fullständigt.

1 gillning