Vad händer med den ingående momsen? Blir de pengar till företaget?

“Nybörjarfråga inom företagsekonomi”

Hallå.
Inte helt 100 om detta är forumet för denna fråga, men gör ett försök!

Jag har svårt att greppa en momsfråga, om jag en momsperiod inte haft någon utgående moms och har en ingående moms på 5000kr för saker jag köpt in. Vad händer med dessa pengar när jag får tillbaka dom från skatteverket efter momsdeklarationen? Blir dessa momspengar företagets som man kan använda sig av? För som jag förstod de läggs dessa moms pengar inte in i resultatet?

Försökt hitta bra information om detta på olika sidor men får inga bra svar. Är de någon av er som vet någon bra bok eller hemsida man kan läsa på lite om företagsekonomi får ni gärna tipsa mig :slightly_smiling_face:

// Jonas

Svar: Ja. Köper du en produkt för 4 000 kr exklusive moms (5 000 kr inklusive) får du tillbaks 1 000 kr. Kostnaden för ditt bolag är alltså 4 000 kr, inte 5 000 kr. Resterande 1 000 kr är inte en inkomst och därmed ingenting som beskattas med bolagsskatt.

2 gillningar

Tack för snabbt svar kanske var otydlig men menade att att den ingående momsen är på 5000kr alltså köpt saker för 20 000kr ex moms.

Så de är så att pengarna från den ingående momsen i detta fall blir företagets men de är inga pengar som skulle beskattas i deklarationen i slutet av året?

Principen är densamma oavsett belopp.

Korrekt. Så vidare du inte har utgående moms. I så fall kan de kvittas mot de.

1 gillning

Bokför du rätt, så inser du att momsen inte påverkar resultatet.

Bankkonto debet och moms kredit.

1 gillning

Tack för svaret
De jag inte får in i huvudet då är, rent pengar mässigt finns de ju mer om man räcknar in moms pengarna men skulle jag köpa in något mer för företagets pengarna skulle de ju påverka resultatet? Så de jag inte förstår är väll vart dessa från ingående momsen ”ligger”?

Om jag beskriver det så här kanske.

Du säljer och får in moms för 2 MSEK. Och köper och betalar moms för 1 MSEK.

Skillnaden på 1 MSEK är moms på det värde som skapas i företaget. Det måste du betala till skattemyndigheten. En slags böter på värdeskapande.

Så moms på det värde företaget skapar belastar resultatet negativt.

Du tänker fel. Köper du en vara för 4000 plus moms 1000. Då är ditt inköpspris 4 000 inte 5000.

Likaså är du säljer en produkt för 10 000 inklusive moms 2000 så är din intäkt 8000 kr inte 10 000.

Tänk inte i banor om kostnad och intäkt vad gäller moms!

1 gillning

Nu har jag aldrig förstått mig på ingående eller utgående moms.
Vad händer om man har ett företag som inte säljer något momspliktigt. Dvs ingen utgående moms.
Säg då företaget köper en produkt för 10000kr exkl moms. (25%moms)
Kommer skatteverket kräva företaget på 2500kr vid deklaration då?

Ursäkta för dum fråga. Vill bara lära mig.:grinning:

Nej tvärt om, du måste alltid betala momsen. Men sedan kräver du tillbaka den. Så om du t.e.x jobbar som underentreprenör inom bygg så fakturerar du utan moms, men betalar moms på verktyg och material.

Så då blir det att du alltid får tillbaka efter varje momsperiod.

Momsen bokförs inte som en kostnad för varan, utan på ett separat konto för moms.

Ett exempel.

Du köper ett verktyg för 10k + moms, då behöver du betala 12500kr till säljaren.

10 000kr bokförs som kostnad för verktyg.
2500kr som moms.

Efter momsperiodens slut sammanställer du ingående och utgående moms. Om transaktionen ovan är din enda som hanterar moms kommer du få utbetalt 2500kr.

2 gillningar

Har du inte momspliktig omsättning så är det inte givet att du har avdragsrätt, men om vi fortsätter att du inte har utgående moms för att du exempelvis sålt till EU så betalar du inklusive moms till leverantören, bokför och rapporterar ingående moms till skatteverket som återbetalar den till dig. När allt är slut så har du ett inköp på 10000 i din bokföring, en summa som också gått ut från ditt konto

1 gillning

Vid en nystart inträffar oftast att kostnaderna kommer före intäkterna. Detta innebär att man får tillbaka moms, vilket sätter griller i huvudet på folk.

Så småning kommer intäkterna och då faller poletten ner. Ett grovt exempel. Säg att du har intäkter på 1 000 000 och kostnader på 600 000.

Då får du in moms på 250 000 och betalar moms på 150 000 kr. Mellanskillnaden 100 000 får du betala in till Staten.

Rätta beteckningen på moms är egentligen Mervärdesskatt. Man betalar in moms på det märvärde som företaget åstadkommit.

1 gillning

Om inte företaget är momspliktigt så har du inte rätt att dra moms heller om jag minns rätt.
Ett aber för ideella föreningar.

Hade också svårt att förstå detta i början och fick höra mycket konstigheter från andra företagare, som att man bara kan kvitta moms på inköp mot moms på försäljning (dvs en dator blir dyrare om man inte har några intäkter). Sedan insåg jag att det är ett separat flöde och då kändes det plötsligt enkelt. Men det gäller förstås att man har koll på momsskulden i bokföringen. Har hört om en egenföretagare som beklagade sig över att man måste “ha råd” att betala både moms och skatt…så det kan nog vara ganska abstrakt för många.

Momsen är något som bara flyter ovanpå för ett företag.

Ex.

Olle köper ett part dildos för 10t+moms(2500kr)
Olle säljer dildosarna för 20t +moms (5000) på en marknad.

För att köpa in dessa dildos så behöver olle prata i telefon på ett abonnemang som kostar 200kr+ moms (50kr) samt hyr en marknadsplats för 1000kr plus moms (250kr).

Då ska olle efter dildosaffären betala 5000kr - 2500-50-250kr i moms till den statliga kassan vilket ger 2200kr.

De som igentligen hänt är att Olle köpt dildos för 10t och sålt för 20t och haft en kostnad för de på 1200kr. Om olle bara gör en affär så är hans vinst för året 8800kr. Dom ska olle betala skatt på.

Om olle inte säljer några dildos alls så ska han ha tillbaks 2800kr tills den dag han lyckas hitta en bra dildosmarknad där han kan sälja sina dildos. Då ska momsen betalas.

1 gillning

Förstår övergripande hur de funkar nu men hur blir de om man de första året man öppnar en dildoaffär köper in mer än man säljer för. Säg att man får tillbaka 10 000kr från Skatteverket på momsen. Är detta pengar du kan köpa mer dildos för eller ska du låta dom pengarna ligga kvar på ditt konto?

Du kan köpa fler dildos. Den dagen du säljer en dildo så tar du betalt inkl moms och får då in pengar från kunden som du kan betala in till Skatteverket.

2 gillningar

Om du är registrerad för moms så är ju de ett förtroende du fått från skattemyndigheten att hantera momsen åt staten. Moms är en kostnad bara för slutkonsumenten.

Tänk långsiktigre än ett kvartal… Tänk 2-5-10 år fram i tiden.

Nu har du ju ett lager med dildosar som säkert kommer säljas framöver.

Momsen påverkar balansen eftersom in- och utbetalningar påverkar likviditeten, däremot utgör momsen inte vare sig intäkt eller kostnad och påverkar därför inte resultatet.

Ingående moms som bolaget får tillbaka ingår i bolagets egna likvida medel, du har ju en gång betalat dessa till en säljande part, som i sin tur betalat in dem till staten (läs Skatteverket) i form av utgående moms.