BRF och HSB vill inte utfärda detaljerad faktura

Har någon frågat efter hos brf styrelse och fått en detaljerad faktura på månadsavgift från Hsb eller Brf där finns kostnad för till ex., internet, värme, garageplats?

1 gillning

Jag tror du kan nå större framgång genom att ställa dig på samma sida som styrelsen för din BRF.

Din nyfikenhet kanske räcker som anledning att finnas tillgänglig för val som styrelseledamot/lekmannarevisor på kommande stämma?

Alternativt kan du erbjuda dig att stötta styrelsen med att göra en prisundersökning på befintliga avtal för internet/el etc och på så vis räkna ut bakvägen hur stor del av din avgift som går till vad. :slight_smile:

2 gillningar

Perfekt tillfälle för dig att ställa upp själv i styrelsen.

1 gillning

svårt , mkt korrupt, hela tiden röstar på varandra

de vill inte ha insyn av “utomstående” , förstår inte du, just därför inte informerar om något. Min fråga var om någon har sådan här styrelse? Inte min fråga var att kritisera mig eller ge mig råd. Kommentar är Inte om mig, utan om styrelse.

Kolla årsredovisningen, där ser du alla kostnader. Därefter får du gärna gå med i styrelsen. Hjälp din förening istället för att skapa onödigt merarbete.

6 gillningar

Nej. Det är inget som specificeras. Allt står i årsredovisningen.

Styrelsen sköter allt på sin fritid. Har svårt att tro att de vill dölja något för dig, de har bara inte tid att anpassa allt efter varenda en som råkar ha en åsikt.

1 gillning

Du har en ganska otrevlig ton här. Det går ju inte speca fakturan mer om du har avgift där alla delar ingår. Men som någon annan skrev, kolla årsredovisningen och räkna själv om du undrar vad olika saker kostar per lgh. Om du tycker att styrelsen kan göra det på sin fritid kan väl du göra det lika gärna. Du bor i en brf, det är alltså inte samma som hyresrätt.

3 gillningar

Vad exakt ingår i avgiften och vad debiteras separat? Har ni egna elabonnemang eller debiteras det av föreningen? Varm- och kallvatten? Vad är anledningen till att du vill ha avgiften specifierad?

Vi har separat debitering för varmvatten och el, resten är inbakat i månadsavgiften.

T.ex. TV, bredband, kallvatten mm ingår i månadsavgiften. Vill man veta föreningens kostnad för dessa saker står det i noter till resultaträkningen i årsredovisningen. Utifrån den kunde jag räkna ut att TV och bredband för mig utgör 212 kr av månadsavgiften.

4 gillningar

Har aldrig sett en specificerad faktura från en BRF eller hyresvärd.
Bostadsrättslagen ger föreningar rätt att ta ut en årsavgift som ska täcka kostnaderna för den löpande verksamheten, vill man se vilka de kostnaderna är så finns det angivet i årsredovisningen.

Håller med, kika i årsredovisningen :ok_hand:

1 gillning

Ursäkta, antog att du inte hade kollat eran årsredovisningen där det bör stå tydligt vart era utgifter går. Jag tror inte att en brf behöver specificera mer än att det är en månadsavgift.

1 gillning

Varje lägenhet har ett andelstal, använd det och titta i årsredovisningen så vet du hur mycket som utgör vad.

Hur du en parkeringsplats så får du en separat faktura för det. Bor du i en lägenhet så betalar du en årsavgift för boendet baserat på ditt andelstal.

1 gillning

Det står i din förenings stadgar vilka avgifter som föreningen kan ta ut. Det normala är årsavgiften som täcker det mesta. Ibland finns det möjlighet att ta ut separat avgift för till exempel bredband eller varmvatten, men för att det ska vara möjligt att ta ut separat så måste det stå i stadgarna. Även då kan styrelsen välja hur de ska göra.

Styrelsen har ett brett mandat att sköta föreningen. De är valda av er medlemmar på stämman så att ni andra ska slippa detaljerna.

Hur mycket just du får betala i årsavgift beror på lägenhetens så kallade andelstal som bestämdes redan när föreningen bildades. Andelstalet finns med i föreningens ekonomiska plan som ska finnas registrerad hos Bolagsverket. Styrelsen skickar säkert gärna en kopia ifall du är nyfiken.

Det är upp till styrelsen att använda de pengarna som du betalar in. De måste användas för föreningens bästa, till exempel för att renovera huset eller sköta tvättstugan. En stor del av avgiften går till att betala föreningens lån, eftersom föreningen oftast behövde låna pengar när fastigheten byggdes och för större renoveringar längs vägen.

Precis som andra i tråden redan sagt så rekommenderar jag att du läser förebingens årsredovisning. Där står hur pengarna har använts. Den är inte helt lätt att läsa om du aldrig har läst en årsredovisning förut, men det brukar finnas en del förklaringar. Börja med att läsa den senaste för 2022. Sen inför stämman i vår så kan du få årsredovisningen för 2023. Många föreningar bifogar årsredovisningen i kallelsen till stämman. Om din förening inte har gjort det så kan du begära ut en kopia från styrelsen när du har fått kallelsen.

Dessutom rekommenderar jag starkt att du läser föreningens stadgar. Det är bra om alla medlemmarna i föreningen förstår stadgarna. Allt som styrelsen gör utgår från det som står i stadgarna och i Bostadsrättslagen, och det som bestäms på stämman.

7 gillningar

Utgår allt från andelstalet?

Tänker att det är märkligt att betala mer för internet för att man har ett större vardagsrum.

1 gillning

Jag har städat lite i den här tråden då tonen har varit lite tråkig.

Jag vill påminna er om att hålla en respektfull och vänlig ton i våra diskussioner. Oavsett våra åsikter är det viktigt att kommunicera på ett konstruktivt sätt. Låt oss visa empati och förståelse gentemot varandra, skapa en positiv gemenskap och uppmuntra givande samtal.
Läs gärna våra Regler och Riktlinjer .

3 gillningar

Så är det i min förening, de som bor större här ofta för boende och utnyttjar därför andra gemensamma utgifter mer tex värme/tvättstuga mm. Förstår resonemanget kring internet, i vårt fall kanske det skulle bli typ 20 kr billigare om det delades per lägenhet.

Inte alltid. I min förra förening tas avgiften för Internet ut per lägenhet. Det brukar stå i stadgarna. Men årsavgiften bestäms utifrån andelstalet.

Det är inte möjligt skulle jag säga att utfärda en “detaljerad faktura” som vid köp av en hantverkare. Det är en avgift för ditt medlemskap i föreningen, inte ett köp av en tjänst. Du får kika i årsredovisningen så framgår det vad som går till värme, el, underhåll m.m. Vad som går till vad varierar över året och hade i sig varit extremt tidsödande att räkna fram.

Sitter i styrelsen i min brf.
Jag skulle aldrig gå med på att lägga ner all den extra tiden som krävs för att lista det du efterfrågar på fakturan.
Det är bara en massa extra oberalt jobb för styrelsen och helt utan nytta. Vill du veta mer om vad avgiften går till och mer om föreningens ekonomi så kan du läsa det i årsredovisningen, alternativ komma förbi på en kaffe så tittar vi igenom årsredovisningen tillsammans.

5 gillningar