BRF och HSB vill inte utfärda detaljerad faktura

Det enda de har räknat ut är hur mycket pengar föreningen behöver få in från sina medlemmar totalt sett, och sedan fakturerat dig för din andel av det beloppet. Det finns därför inte någon direkt koppling till de driftkostnader som hör till just din lägenhet, varför du inte heller kan få det specificerat på fakturan.

2 gillningar

Du behöver ju inte bli otrevlig bara för att svaren inte är som du förväntade dig.

Det man gör i en styrelse, vilket jag vet eftersom jag är kassör i BRF:en, är att räkna ut hur mycket pengar föreningen på årsbasis och flerårsbasis, behöver för drift, underhåll och ev investeringar för fastigheten. Sen fördelas den kostnaden till alla medlemmar utifrån andelen de äger i föreningen.

9 gillningar

Jag är rädd för du fullständigt har missförstått hur en bostadsrättsförening fungerar.

En brf är inget fristående företag som fakurerar varje månad för gjorda tjänster! Som framgår av namnet är det en förening. En förening som samliga boende är medlemmar i. Föreningen gör varje år en budget för sina kostnader och intäkter. Därefter bestämmer man en årsavgift. Eftersom det blir ett stort belopp fördelas denna på tolv månadsavgifter.

Att göra en specifikstion varje månad skulle, förutom att det blev väldigt dyrt, vara fullständigt felaktigt.

Principen är inte annorlunda än för min medlemsavgift till min hembygdsförening eller golfklubb. Styrelsen gör en budget och skickar därefter ut inbetalninsavi. Föreningens inkomster och utgifter redovisas på årsmötet, och du får detta givetvis på papper om du så önskar.

8 gillningar

Beror nog lite på när föreningen grundades och hur stadgarna är formulerade. I föreningen jag bor (grundad på 40-talet) så är det årsavgift x andelstal som gäller för årsavgiften + avgift per lgh för kollektiv bredbandsanslutning. (T.ex tv baseras hos oss på andelstal dvs i årsavgiften då brf ska tillgodose ett grundläggande kanalutbud hos alla boende).

1 gillning

Andelstal kan vara baserat på flera parametrar den dagen dessa skadpades. Lika bostadsrätter på olika plan kan i vissa fall ha olika andelstal utifrån 1950 talets tänk. Likväl som att olika plan sliter på olika antalet trappsteg i trapphus så är det mesta baserat på ett kollektivt tänk.
Inom vår brf debiteras energi i form värme, vatten, och fastighetsel separat vilken då är en helt egenfinansierad del för inköp och förbrukning. Men baserat på andelstal. Men gruppavtal bredband, tv, porttelefonen, försäkring etc etc finansieras via avgiften och går då rent på andelstal. För att se alla delar du önskar tittar du i årsredovisning och delar respektive kostnader med ditt andelstal så kan just allas delar utläsas för den som så önskar. Finns ingen praktisk anledning att krångla till en administration för induviduell redovisning på faktura och hela bokföringen. All data redovisas öppet i årsredovisning

Jag bor i en brf och får min faktura specad med årsavgift bostad, inläsning el, bredband, förråd etc etc

Vissa föreningar håller nere medlemsavgiften genom att lyfta ut tex bredband, kabeltv.

Ratingen blir bättre då Avgiften blir lägre per m2 boyta.

Är väl bestämt att det ska redovisas från 2024 mer nyckeltal vid försäljning för att inte missledande köpare då det tillkommer massa kostnader som är obligatoriska.

Men som alla skrivit framgår kostnader i årsredovisningen, är man med på stämman brukar det vara rn genomgång av årsredovisningen i grova drag med chans att fråga.

Du har ju mer internet isåfall. Åtminstone om du har wifi.

1 gillning