Jag hade inte betalat det högre beloppet utan betalat det lägre (enligt spec fast utan moms) och sen bestridigt skriftligt det överstigande beloppet med motivationen att det ska vara momsfritt.
Man ska vara extremt försiktig med att inte betala sin medlemsavgift eftersom man kan få bostadsrätten förverkad. Om styrelsen bestämt avgiften till det högre beloppet så är det det som gäller. Då är det nästan bättre att betala hela och kräva tillbaka pengarna. Det är inte vilken faktura som helst.
Med det sagt vore det onekligen intressant att höra föreningens svar på den här frågan.
Om man bestrider betalningsansvar så måste väl föreningen först stämma dig för pengarna innan de kan förverka bostadsrätten?
Det går väl för sjutton inte att förverka en bostadsrätt från en medlem utan att ha en korrekt fodran?
Om man är orolig kan man väl deponera pengarna hos länsstyrelsen?
Hur många lägenheter är det i föreningen?
Oavsett så skulle jag väl försöka ta det med ro och med tiden lösa det tillsammans med styrelsen/den som skickat fakturan. Det är trots allt din förening som du äger lika mycket av som de andra. You’re in it together.
(Sitter själv i brf styrelse och det är ofattbart vad många det är som verkar tro att de bor i en hyresrätt eller något liknande och som inte fattar att allt som händer i fastigheten är vi själva som får hantera. Är en missnöjd → engagera dig)
Jag tycker att detta är en riktigt dåligt råd. Ingen av oss vet vad trådskaparens årsavgift är (inte ens trådskaparen själv!), men det är inte orimligt att anta att 3 253 kronor är december månads del av årsavgiften. Huruvida föreningen sedan betalar moms till Skatteverket eller inte är främst en sak mellan föreningen och Skatteverket.
Det spelar ju ingen roll. Föreningen har skickat en fodran med antingen fel specifikation eller fel specifikation och belopp. Därför måste man ju bestrida. Även om summan är den korrekta månadsavgiften
Det går bra att deponera pengarna hos länsstyrelsen om man är orolig.
Nej. Detta är inte en fråga om hyresrätter eller arrenden.
Trodde de gick in under samma i detta fallet. Kanske inte.
Update, fick tag på en väldigt trevlig styrelseledamot som hjälpte mig, hon skulle ta upp detta med ekonomi-ansvarig då det absolut inte ska läggas moms på min avgift, hon dubbelkollade på sin egna avgiftsfaktura och där står det 0,0 under moms. Så enligt henne så var det bara att betala avgiften exkl moms så skulle dom lösa det
Tack alla för svar! Det är min första bostadsrätt och jag blev förvirrad.
Om man bestrider betalningsansvar så måste väl föreningen först stämma dig för pengarna innan de kan förverka bostadsrätten?
Det går väl för sjutton inte att förverka en bostadsrätt från en medlem utan att ha en korrekt fordran?
Bostadsrättslagen är stenhård. Styrelsen har formell rätt att säga upp bostadsrätten om betalningen drar ut på tiden mer än en vecka. Stor försiktighet tillrådes därför. Samtidigt får man ju använda sunt förnuft från båda sidor. Under alla mina år har jag aldrig sett att någon Brf har tillämpat lagen så strikt.
Men det kräver väl fortfarande en korrekt fodran?
Bostadsrättsföreningen kan ju inte skicka en rent påhittad faktura till en innehavare man vill bli av med och sen förverka bostadsrätten när bostadsrättsinnehaven har bestridigt och vägrat betala?
Nej, självklart inte.
Om en faktura är felaktig begär man väl kreditering innan man betalar något alls…? Varför skulle det vara bråttom? Det är väl bara att bestrida fakturan innan betaldatum.
I det här fallet är det helt uppenbart fel av Brfen. Det är ju också en medlem, inte en extern part, så man sitter så att säga i samma båt - ingen av partnerna vinner något på en tvist.
@Nestor har nog rätt i det han/du skriver om förverkansrätt, men du glömmer en rätt viktig detalj; man får bo kvar om man betalar inom typ 2 veckor från uppsägningen. Dvs man kan i teorin vara sen med avgiften varenda månad. Dessutom kostar det förneningen en massa pengar att säga upp någon juridiskt korrekt, så det är ingen bra idé att som förening säga upp medlemmar som är 1 vecka sena med avgiften. Om en medlem är upprepat sen finns det säkert skäl att säga upp hen pga det, men det är inte lika svartvitt rent juridiskt.
Jag håller med om första och andra stycket. Vad gäller tredje stycket skriver jag ju att jag aldrig sett detta genomföras i praktiken.
Som alla skriver där det ingen moms på avgiften.
Är det individuell avläsning på elen ska den visas ex moms sen faktureras inkl moms.
Oftast har väl en föreningen någon som sköter ekonomon typ Hsb eller Riksbyggen, finns det inget nummer på fakturan att ringa ?
Annars via förvaltarens hemsidan brukar det gå att nå ekonomo vid dessa frågor.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet