Era bästa tips och råd för en ny och oerfaren ordförande i BRF. Era bästa tips och trix?

Hej hej!

Allt långt kort, jag är nu ordförande i en liten (>40 lgh) BRF. Noll erfarenhet. Jag tog posten för att ingen annan ville och jag kände mig Svensk.

Jag tror att detta forum är ett av de bästa när det gäller generella livsråd, och därför vänder jag mig hit.

Ni som antingen suttit i styrelse eller helt enkelt deltagit i föreningar överlag, vad önskar ni att ni vetat för 5 år sedan?

Vi har en revisorsbyrå som sköter (och har skött i över 50 år) vår ekonomi, så den ekonomiska delen behöver jag nog inte så mycket råd om.

Jag är mer efter generella tankar, idéer och erfarenheter. Dela gärna med dig allt!

6 gillningar

Jag är ordförande i en brf med 18lgh i snart 2 år. Din roll är mer att hålla i taktpinnen för möten samt attestera fakturor mest troligt. Får du frågor du inte vet, kolla med någon du tror vet och återkom. För att inte bli överöst med jobb som ny så tycker jag att ni bör behålla alla avtal ni har och hoppas på att inget uh plan inte måste utföras iår, går ofta att skjuta på. Känn lugnet och förvänta dig någon knepig medlem på vägen.

3 gillningar

Kontrollera om din förening är medlem i intresseorganisationen Bostadsrätterna. I så fall är mitt tips att gå in på deras webbplats och läsa på – de har många bra guider! En hel del guider finns tillgängliga även utan medlemskap, så egentligen kan mitt tips kvarstå även om din förening inte medlem hos dem.

10 gillningar

Vi har en revisorsbyrå som sköter (och har skött i över 50 år) vår ekonomi, så den ekonomiska delen behöver jag nog inte så mycket råd om.

Men är det också dom som bestämmer storleken på månadsavgifterna och ändringar i avgifterna? Och bestämmer de också vilka lån (inkl. ränteförhandling och bindningstid) ni förnyar till?

Tyvärr inte… Vi bestämmer allt sådant. Byrån får ge råd men kan inte besluta om sådana saker.

Då hade vi nog fått saker gjort tidigare.

Föreningen har glidit runt på låga avgifter och väldigt få förbättringar det senaste decenniet.

Jag kommer att få vara den som förklarar för alla medlemmar nästa år att lyxlivet är slut och att priser ökar. Fjärrvärme + 12%, VA +16% osv… Dessutom måste vi byta ut alla fönster snart.

Vi har en belåning på 1500kr/kvm, så väldigt låg, men det känns som att det snart är slut på det roliga.

Jag tar gärna emot tips från alla som har haft den tuffa uppgiften att berätta för folk att deras budget snart rubbas.

4 gillningar

Mitt “tips” är att ej vara rädd för att ta ett högt arvode (inom rimlig gräns såklart) det du gör är ett jobb och en god ersättning ekonmiskt är något man ej behöver skämmas för att man tar då.

2 gillningar

I wish.

Arvoden hos oss utgår från årsbasbelopp och mitt är 20%. Blir väl 7500kr netto…

Men fan, det är tröttsamt. Jag har jobbat ganska exakt 300 övertidstimmar på mitt vanliga jobb 2023.

Jag är trött. Jag är sliten…

Jag kan inget om föreningar. Jag har inte ens bott i Sverige mer än 7 av mina 32 år… Jag vet fan ingenting, och helt plötsligt ska jag ansvara för 29 andra ägare.

4 gillningar

Det är värt att gå igenom avtalen för att upptäcka eventuella felprisättningar utav tidigare styrelsen. Vår förening har tillexempel hyrt ut förråd långt under marknadspris samt dyrt kabel tv paket som bostäderna ändå inte använder.

En ny ordförande ser ofta föreningen utifrån ett helt annat perspektiv, förhoppningsvis till det bättre.

2 gillningar

Jag förstår dig.
Finns tyvärr ingen som tackar en heller nör man bränt ut sig för en spotstyver.
Folk förväntar sig att alla andra ska axla allt ansvar ofta liknande i min brf förening

2 gillningar

Det kan hända i någon bostadsrättsföreningar att där betalas för service eller konsult tjänster som inte leveras eller behövs als – det enaste regelbundna som leveras är en faktura!

Sätt et styrelsemedlem till at gå igenom vilka avtal ni har och kostnaderna för dom – Jeres revisorsbyrå/ekonomiske förvaltare skulle kunne levera listen.

1 gillning

Bra tips!

Men jag har gått igenom allt och vi har väldigt låga kostnader på allt.

Vi har inga kostnader att dra ner på, men många utgifter som kraftigt ökar… Och jag vet inte riktigt hur jag ska presentera det för alla andra vid nästa årsstämma.

1 gillning

Såg att ni har ökade fjärrvärme kostnader, ett tips är att kontakta din kommuns energirådgivare så kan dom kostnadsfritt ge er bostad en energi analys. Vår förening har nyligen gjort det och analysen visade på besparingar på minst 25%

Fråga revisionsbyrån : Om ni tar med de senaste kostnadsökningar i driften, räknar med 4 % pro anno som långsikts genomsnitt för låneräntor och räknar med 250 kr/kvm per år till periodisk underhåll och vi vil gå i 0. Hvad skal avgiften så väre?

Då har du et schablon target

Ni kommer nog till att låna mer pengar till att byta ut alla fönster så skabb en bra relation med banken.

1 gillning

Det här är bra punkter. Det finns ofta inslag av jäv i styrelser. Någon talför person har argumenterat för att skaffa dyrare/bättre alternativ än vad flertalet faktiskt behöver, att hyra ut vissa utrymmen för ”kompispris” eller att tillåta ”flexibilitet” som främst gynnat en själv.

Det första som bör göras när kostnaderna går upp är att se över intäktssidan. Om det finns saker som går att avgiftsbelägga - försök göra det. Ha gärna ett digitalt bokningssystem och lägg det på hyran.

Vettigt. Det är bra med förutsebarare och långsiktighet. Att säga redan nu att avgiften höjs med 10% per år de närmaste fem åren är bättre än en plötslig chockhöjning.

Om du har en bild av kostnaden för varje projekt så går det ganska enkelt att få till en kalkyl. Alla kommer inte att gilla den men då slåss de mot fakta, inte mot dig eller dina bedömningar.

1 gillning

Det här är bra. Genom ändrat styrsystem kan mycket gå att lösa.

Som ordförande bör du se till att fördela ansvaret i styrelsen. Alla bör ha en portfölj av något slag. Att portföljerna blir olika betungande är en realitet. Om behov finns kan arvodet för någon/några roller ökas. Det är mycket jobb med att hantera och projektleda olika större byggprojekt.

2 gillningar

Mina tips är:

• Att du tillsammans med kassören förstår föreningens ekonomiska status och er känslighet för t.ex höjda räntor
  • Skapa struktur för styrelsearbetet (t.ex fast agenda, förbered beslutspunkter inför varje möte, skapa ett årshjul)
  • Kommunicera regelbundet inom föreningen vad Styrelsen jobbar med (t.ex översyn av avgifterna, kommande vårstädning)
  • Moderera för att undvika konflikter inom styrelsen
2 gillningar

Ge dig inte in i diskussioner med eventuella baksättesförare, det är du som styr och har det yttersta ansvaret.
Arvodesfördelning: 40% till ordförande
Lycka till!

1 gillning

Du har säkert bättre koll på ditt hus än vad jag har (jag vet ju inte ens vilket hus det rör sig om!), men om möjligt, fundera på om det är bättre att renovera än att byta ut. Här finns en liten text om det.

Med undantag för att kalla till möten, öppna stämman och fungera som utslagsröst i möten där en omröstning blir jämn har styrelsens ordförande samma ansvar som andra styrelseledamöter.

På tal om ansvar, däremot:

• Finns det hiss, se till att den genomgår besiktning innan utgångsdatumet för den förra besiktningen går ut. Det borde stå i hissen när den förra besiktningen går ut. Styrelsen kan åka på personligt ansvar om hissen inte besiktigas i tid och någon skadas i hissen.
  • Om det samlas snö och is på taket, se till att hålla koll på detta och ring in snöskottare vid behov. Styrelsen kan åka på personligt ansvar om det faller ned snö eller is och någon får det på sig och skadas. Har ni problem med att det bildas istappar i hängrännor eller vid takfoten kan det vara en god idé att installera en värmeslinga som sätts på när utomhustemperaturen når eller understiger fryspunkten.
2 gillningar

Tack för rättelsen, korrekt.
Tänker att inför föreningens medlemmar anses man ha ett större ansvar än övriga styrelsemedlemmar (yttersta ansvaret).