Samskapa avsnitt om bostadsrätt? | Vad borde ingå?

En av parterna kan kräva bodelning och då måste samboegendomen delas, även om det innebär att bostaden säljs.

Tack :slightly_smiling_face: tänkte mest som input till podden. Kanske detta och liknande frågor kan komma med.

Fann något intressant men oklart från Skatteverket om tomträtt. Är det så att en BRF med tomträtt måste betala både tomträttsavgift och fastighetsavgift för marken de använder:

Den som har lagfarten är ägare
Normalt bör man utgå från att den som har lagfart på fastigheten också är ägaren av samma fastighet. Det är endast om äganderätten kan styrkas som någon annan än den lagfarna ägaren bör tas upp som ägare.

Ägaren av en fastighet är skatt- och avgiftsskyldig
Den som äger en fastighet är enligt huvudregeln också skyldig att betala fastighetsskatt och inkomstskatt för fastigheten samt skatt på dess avkastning och värde. Fastighetsägaren ska dessutom betala en fastighetsavgift. Både fysiska och juridiska personer kan äga en fastighet. En fastighet kan ägas av flera delägare genom samäganderätt.

Innehavare av tomträtt till mark
Regeln att en innehavare av tomträtt till mark ska jämställas med ägaren av marken har stor betydelse för fastighetstaxeringens del. Regeln innebär att om någon innehar mark med tomträtt och äger en byggnad som är belägen på den marken, så ska marken och byggnaden vid fastighetstaxeringen anses ha samma ägare och taxeras tillsammans som en taxeringsenhet

Då det är en såpass stor kostnad för föreningen (och därför relativt stor del av avgiften). Kan det vara lämpligt att prata lite om uppvärmning och varmvatten.

Så är det rimligen eftersom beskattningen baseras på värdet av både husen och marken. För marken betalar man (i förekommande fall) tomträttsavgäld och för husen fastighetsavgift.

En central fråga är också möjligheten att köpa loss marken. I Stockholm har politiken i omgångar erbjudit rabatter på marknadspriset för privatpersoner. Det gäller någon rabatt nu också, jag tror den är på 50%. Dock är det med rådande markpriser ändå inte lönsamt att köpa ut marken. Säkert kommer det att komma nya politiska lösningar för att under någon period möjliggöra markköp i lönsam form.
Däremot gäller dessa rabatter inte för bostadsrättsföreningar. Det har drivits något rättsfall om detta men jag vet inte så mycket detaljer där. Som jag förstår det handlar det om strikt juridiska orsaker till att det varit möjligt för det offentliga att gynna privatpersoner ekonomiskt men inte företag eller bostadsrättsföreningar.

Väcker liv en gammal tråd - har kommit i kontakt med Mikael Goldstein som skrivit två böcker på ämnet BRF

Det finns många egenskaper som du som konsument bör undersöka i samband med ett lägenhetsköp. Det räcker inte med att titta på nyckeltal som avgift till föreningen, föreningens belåning och om det blir någon avgiftshöjning.

Genom att följa råden undviker du de största riskerna i samband med lägenhetsköpet, eftersom du även blir delaktig i föreningens ekonomi, som kan vara såväl bra som dålig. Med nya nyckeltal går det att beräkna hur stora tillgångar som medföljer lägenhetsköpet, om det föreligger risk för kollektivt kapitaltillskott, samt möjlighet att grafiskt jämföra olika föreningars ekonomi.

Köpa osett? Bostadsrättsköp i planerad nyproduktionHandbok för den försiktigeDu står i begrepp att köpa den dyraste varan i ditt liv – en bostadsrätt enbart på ritning. Tillträde? Om tre år? Du har undersökningsplikt men både lägenhet och årsredovisning saknas. Till vad förbinder du dig? Har tusen frågor. Inte ens mäklaren kan ge svar när förhandsavtal och kostnads-kalkyl behöver förklaras.

Vad sker under den mörka perioden, mellan undertecknat förhandsavtal och inflyttning? Vilka agerar här? Vem ger garantier? Vad betyder att interimsstyrelsen låtit ”intyga” kalkylen? Vad innebär det för föreningen när fastigheten överlåts paketerad, som ett bolag? Hur får du reda på riskerna? Utan en handbok att rådfråga?

Under sin forskning stötte författaren på både farliga konstruktioner såväl som oroande ekonomiska entreprenörslös-ningar, vilka knappast gynnar köparen, snarare tvärtom. Går det att hoppa av? Intressanta rättsfall redovisas. Dags att du får veta de fakta du behöver – före köpbeslutet!

Tänkte göra en provinspelning med honom de kommande veckorna. Några inspel?

2 gillningar

Nog så viktigt eftersom väldigt många verkar agera väldigt naivt med bland de största affärerna man gör i livet. Helt otroligt att så många inte ens tittar i redovisningen och inte ens ställer basfrågor som föreningens belåning. Det verkar nästan som vi fortfarande tror att BRF kostar några tusen kr som på 80 talet :slight_smile:

Hur tänker han nå ut med kunskapen? Speciellt till de som verkligen behöver det?

Har han haft tankar att skapa en webbapplikation där man kan mata in siffror för att få nyckeltal och annan information för att få en fingervisning på situationen?

Hur ställer han sig till tjänster som betygssätter BRF som tex nedan? Räcker det eller missar den typen av tjänster viktiga parametrar? I så fall vilka?

2 gillningar

Min upplevelse är att han är lite entuasiast på det sättet många av oss är i forumet. Inget illa menat, men hans två böcker jag har på skrivbordet har vissa likheter i omfång med @Skogstomten:s bok om elbilar. Där står allt man behöver veta och mer därtill. :slight_smile:

1 gillning

”Någon” borde digitalisera kunskapen och göra den än mer tillgänglig för de många i någon form av app kanske?

Första steget är såklart att dokumentera / speca informationen och reglerna runt det som behövs … och det är kanske vad tegelstenarna gör? :slight_smile:

1 gillning

Jag skulle gissa att Mikael skulle behöva lite hjälp. :slight_smile: Sedan misstänker jag att det här är ett projekt han gör som pensionär. Han började jobba när jag fortfarande gick i blöja… :slight_smile:

1 gillning

Se, a match made in Heaven :grinning::+1:

1 gillning

fråga hur mycket man kan lita/förblinda på hemnets betyg om förening. Exempelvis är det graderat som A-förening eller B-förening. Ska man stänga ner fliken direkt om det inte är en s.k. A/A±förening? Hur ska man tänka?

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1301mwc/guide_för_alla_som_funderar_på_att_köpa/

Finns mycket intressant i denna tråden som är relevant

NEJ! Klassificeringen är enligt mig väldigt grov. En bostadsrättsförening som har låg belåning, men som har omfattande reparationer framför sig får en för bra rating. En brf som gör en extraamortering på sitt lån får ett dåligt kassaflöde just detta år och därmed en för dålig rating, osv.

Sunt förnuft är alltid bäst!