Nästa vecka kommer vi att göra en intervju med Per Hedenmark, som grundat mäklarbyrån Norban, om bostadsmarknaden, mäklarbranschen, mäklare och bostadspriser. Jag tänkte att vi skulle prata om
Myter i mäklarbranschen
Hur får man bäst betalt för sin bostad
Hur kan man resonera ifråga sälja till lägre pris vs få lägre löpande bokostnader
Arvoden och provisioner i mäklarbranschen (varför tar man betalt i %)
Får man mer betalt om mäklare jobbar på provision?
Vad ska man tänka på kring köp av bostad?
Hemnets roll och varande
etc.
Men som vanligt brukar ni komma in med många bra frågor. Hojta gärna till om det är något ämne, eller en fråga som jag ska ta upp med honom. (*)
Tack på förhand,
Jan
PS. Det enda kravet jag har är att ni har ett namn som går att uttala, tänker på typ dig @angaudlinn. Men det har jag ju fått lära mig nu…
Ganska ointressant att diskutera bostadsmarknaden med en mäklare, ungefär som att låta fan själv tolka bibeln.
Men vore intressant att höra svaren på dessa:
Hans syn på tillgången till mark för bostadsbyggande med tanke på att vi är ett av världens mest glesbefolkade länder, samt kommunernas roll och agerande i detta.
Budgivningsförfarandet i Sverige jämfört med andra länder där det ex. är sluten budgivning som standard.
Kunskapsnivån hos köparna, främst när det gäller BRF och deras ekonomi. Hans syn på kunskapsnivån generellt, vilket roll han anser att mäklaren har att upplysa om denna samt svara på direkta frågor från potentiella köpare.
Nu tror jag faktiskt Norban är mäklarbranschens ”good-guys” med deras annorlunda modell så frågan/påståendet kanske inte är helt applicerbart på dem. Men hur kommer det sig att man i uppåtgående marknad kör sk lockpriser medan man i nedåtgående marknad kör med höga utgångspriser? Tyder inte detta fenomen på att man bör ha mäklare på båda sidor, som faktiskt har vetskap om hur marknaden ser ut?
Har i närtid sålt med Norban och var betydligt skönare och bättre än andra mäklarbyråer. Inte bara kostnadsmässigt (då de är väsentligt billigare) utan allt i hela processen. Gillar affärsidéer/koncept där man tänkt till lite extra!
När man ägt hus i många år kanske det är läge att anpassa boendet till aktuell livssituation (antal personer i hushållet, ork, intresse mm).
Genom att sälja bostad kan eventuellt kapital frigöras som kan täcka stor del av framtida hyra (samtidigt som man slipper kostnader för drift, underhåll och alternativkostnader mm).
Vilket värde tillför en mäklare egentligen, och hur ska detta sättas i relation till de ohemula arvoden som de tycker sig förtjäna? Uppriktigt ställd fråga, särskilt i ljuset av det oerhört begränsade ansvar en mäklare faktiskt har.
Det är det jag menar. Här där jag bor är det inte ovanligt att mäklarna försöker ta ut en bra bit över 100’ för en enkel villaförsäljning. Det är ocker om något. Man spelar på folks rädsla och okunnighet.
Intressant ämne och kul att ni hittat en uppstickare som vill prata.
Vilka fördelar och nackdelar ser du med ett system där mäklaren är uttalat på säljarens sida och det kompletteras med möjlighet för köparen att anlita sin egen mäklare för att säkerställa all fakta ligger på bordet vid ett eventuellt beslut att skriva avtal?
Vad är er information och rekommendation till köpare när det gäller så kallade ”dolda fel” i bostadsrätter (som regleras i Köplagen) om det ingår en friskrivningsklausul i avtalet?
Vad är en skälig avgift till en mäklare för en bostadsrätt?
Hur bekräftar en mäklare att inkomna bud är legitima och seriöst menade?
Hur länge kan en mäklare dra ut på att vänta in svar från andra budgivare för ett objekt?
Det vore intressant med en utblick gällande tomträtt vs. äganderätt. Det gäller både för hus och brf:er. När jag köpte hus 2013 var “det inbakade priset” för den utköpta tomten ungefär detsamma som säljaren tidigare betalat för att köpa loss den. När jag tidigare pratat med mäklare har jag fått bilden att prisskillnaden skulle stiga över tid mellan objekt med äganderätt och tomträtt. Hur ser det ut i praktiken? Det har ju också drivits något rättsligt mål om att göra det möjligt för BRF:er att köpa loss marken till samma villkor som privatpersoner. Vad har hänt med det?
Vad är egentligen en bra strategi när det gäller att göra en ekonomiskt bra bostadsaffär? Givetvis ska man köpa objekt man kan tänka sig att bo i men det vore ändå intressant att reda ut vilka faktorer man borde tänka på om man ställer själva affären i centrum. Jag tror vi har rett ut det här i forumet men ett proffs kanske har fler parametrar på sin lista.
Hur kan marknaden för fritidshus komma att se ut under en större nedgång på bostadsmarknaden? Hur mycket mer/mindre borde de priserna gå ner jämfört med vanliga bostäder? Hur kan man tänka om man är i köpartagen och främst vill fokusera på att göra en bra affär? Fokus ligger alltså inte på specifika områden eller “nischer”.
Jag vill höra om synen på balansen mellan utbildningstid och ansvar. I de flesta branscher krävs det lång utbildning för att kränga saker för miljoner till köpare, men det verkar funka annorlunda i mäklarbranschen.
Även en mer öppen fråga som “Vad är det mäklaren säljer, egentligen?” vore spännande att höra svaret på.
Även den här är allvarligt menad: “Vad är grejen med att så många mäklare verkar ha som ambition att se ut som Barbie eller Ken?”
vilka är de 2-3 mest avgörande faktorerna bortsett läge för att en bostad ska stå sig bra i pris (kan ställas mot 2-3 egenskaper som kännetecknar bostäder som faller först)? Helt enkelt: vad är alltid populärt?
vad skulle Per säga kännetecknar en bostad som verkligen är ett fynd? Finns det öht fynd på en konkurrensutsatt marknad?
det kan uppstå en hel del komplikationer i bostadsrättsföreningar, vad skulle han säga kännetecknar föreningar man ska undvika (förutom de mest uppenbara ekonomiska bristerna)?
Nja. Det är ju sällan ett formellt krav även om det är en fördel att vara t ex tekniskt kunnig om man ska kränga en industrirobot. Ofta har ju säljarna en mer relationsskapande roll och ju mer teknisk branschen blir, desto mer stöd finns att få från tekniska experter. De bästa säljarna är faktiskt sällan ingenjörer utan helt vanliga extroverta typer med samma flow i tugget som vilken mäklare som helst…
Finns det något man ska tänka på när man lägger “skambud” eller bud under utropspris? Finns det någon poäng med att t.ex. “motivera” budet? Är det en variant att erbjuda en “snabb affär”? I vissa fall har jag sett objekt där det funnits bud som säljaren inte accepterat men som ändå är öppet redovisade. Är det här en vettig modell som köpare eller är det bättre att försöka nå ett snabbare avslut?
8 § Fastighetsmäklaren ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse .
Hur funkar det rent praktiskt att mäklare tar tillvara både säljarens och köparens intresse ?
Hur ställer man sig (eller bör ställa sig) som mäklare till säljare som så att säga vill “starta om” en säljprocess? Jag var själv på en visning där besiktningsprotokollet innehöll läskiga ord som “fuktvandring”. Det blev inga bud alls där. Sedan dök samma objekt upp på nytt någon månad senare (osäker på exakt tidsram) med en ny mäklarfirma och ett besiktningsprotokoll som var mycket snällare. Att “fuktvandringen” skulle ha gått upp i rök bara poff tror jag ju inte riktigt på…